Sociala medier väntas bli viktigare för att nå förstagångsväljare inför årets val, och många partier satsar på att synas online.
William Wennerberg fyller 18 ett par dagar innan valet och har märkt av en stor politisk aktivitet i sina flöden – men berättar att få saker gör avtryck.
– De lägger upp mycket om saker som vi ungdomar bryr oss om, till exempel mopedbilar och sådana saker. Då stannar man och läser det, men egentligen så tänker man inte så mycket på det, säger William Wennerberg.
Vännen Ossian Egerbladh, 18, fyller i:
– Man scrollar ofta förbi det.
Uppskattar influencerutfrågningar
Mer givande var den debatt som partiernas ungdomsförbund anordnat i skolan samma dag, tycker de båda.
– Nu satt hela skolan i två timmar och lyssnade och sedan fick alla ställa frågor. På Instagram blir det mest att man bara scrollar förbi utan att tänka, men får man sitta face to face så lyssnar man, säger William Wennerberg.
Även 18-åringarna Alice Andersson och Hedvig Lundström har märkt av kampanjandet på sociala medier. Det är skillnad på hur partierna kommunicerar på olika plattformar tycker de, men ingen skillnad mellan olika partier.
– På Tiktok är det anpassat till yngre, men de olika partierna gör det ganska likt, säger Alice Andersson.
Hedvig Lundström uppskattar att partiledarna ställt upp i utfrågningar hos olika influencers för att nå ut till unga.
– Therése Lindgren gjorde några videos där hon pratade med olika partier, det blir väldigt sammanfattande och bra. I de långa debatterna kan det bli mycket svåra ord som jag inte förstår, säger hon.
För lättsamt
De förstagångsväljare som TT pratar med ser inte så mycket kommunikation från partierna själva på sociala medier. Främst är det istället influencers och andra privatpersoner som intervjuar partiföreträdare och ungdomsförbund och publicerar det. Ofta är det korta klipp med snabba frågor som publiceras på Instagram eller Tiktok.
– Det blir inte så djupt, det är väldigt svårt att få en uppfattning om politiken när det är så korta frågor. Men det är vad man ser mest av, säger Anna Sofie Bach, 20.
Hennes vän Wilma Brunedal, 21, upplever att det generellt används en alltför lättsam ton i politiska budskap riktade till unga på sociala medier – även från partierna själva.
– Jag tycker att man ska separera politik från underhållning. Det blir lite fel när man ska vinna folks röst baserat på hur rolig och underhållande man är, säger hon.