Utredare vill stoppa nya familjedaghem

Ett etableringsstopp för familjedaghem. Det föreslÄr en utredning som har lÀmnats till utbildningsminister Anna Ekström (S).
–Jag Ă€r ganska tagen av problemen som finns pĂ„ det hĂ€r omrĂ„det, sĂ€ger hon till TT.

Hur kan fritidshemmen bli bÀttre? Förslag överlÀmnas till utbildningsministern senare i dag. Arkivbild.

Hur kan fritidshemmen bli bÀttre? Förslag överlÀmnas till utbildningsministern senare i dag. Arkivbild.

Foto: Hasse Holmberg/TT

Politik2020-06-11 12:40

Anledningen till förslaget Àr att det enligt utredningen finns stora problem inom den pedagogiska omsorgen, det vill sÀga familjedaghem.

Enligt utredningen har familjedaghemmen har stannat kvar i utvecklingen medan förskolan har utvecklats eftersom kraven pÄ de bÄda verksamheterna skiljer sig Ät. SÄ lÀnge den pedagogiska omsorgen finns som ett alternativ riskerar den att bli ett slags B-förskola, enligt den sÀrskilda utredaren Linda Eskilsson.

– Vi ser att nĂ€r kraven pĂ„ förskolan har höjts finns det bĂ„de kommuner och enskilda verksamheter som i stĂ€llet gĂ„r över till pedagogisk omsorg, dĂ€rför att kraven pĂ„ dessa inte Ă€r lika höga. Man behöver till exempel inga förskollĂ€rare. Detta gör att man fĂ„r sĂ€mre verksamhet i barnomsorgen i stĂ€llet, sĂ€ger hon.

Ingen svenska

LÄgt stÀllda kvalitetskrav pÄverkar ocksÄ barnens möjligheter att fÄ grepp om det svenska sprÄket före skolstart.

– Den pedagogiska omsorgen vĂ€xer i utanförskapsomrĂ„den och vi har stött pĂ„ dagmammor som sĂ€ger att det gĂ„tt barn hos dem som inte talat svenska förrĂ€n de börjat skolan. Det Ă€r vĂ€ldigt allvarligt, sĂ€ger den sĂ€rskilda utredaren Linda Eskilsson.

Mot den pedagogiska omsorgen talar ocksÄ att det finns verksamheter med ekonomiska oegentligheter eller missförhÄllanden.

– Det finns tillsynspersonal som hittat barn ensamma i lĂ€genheten, och inte ens i det fallet kunde man dra in godkĂ€nnandet om bidrag dĂ€rför att lagstiftningen Ă€r sĂ„ otydligt, sĂ€ger Linda Eskilsson.

"Berört mig djupt"

Anna Ekström, vars mor arbetat som dagbarnvÄrdare, Àr bekymrad över utvecklingen.

– Jag vet hur ett bra familjedaghem ska fungera och att problemen Ă€r sĂ„ stora pĂ„ det hĂ€r omrĂ„det har berört mig djupt, sĂ€ger hon.

Men hon vill Ànnu inte ta stÀllning till förslaget om etableringsstopp, som utredningen lagt fram pÄ eget initiativ.

– Jag ber att fĂ„ Ă„terkomma efter att remissinstanserna sagt sitt. Förslaget om etableringsstopp Ă€r nytt och inget som diskuterats tidigare i den svenska politiken.

Max antal barn

Vad gÀller fritidshemmen för skolbarn föreslÄr utredningen en rad ÄtgÀrder, bland annat ett riktmÀrke för hur stora barngrupperna fÄr vara. Detta blir, om förslaget genomförs, ett uppdrag för Skolverket.

Fritidshemmen har lÀnge dragits med problem som just stora elevgrupper men ocksÄ lÄg personaltÀthet och en lÄg andel behörig personal. Mer Àn en gÄng har myndigheter och medier rapporterat om buller, trÀngsel och stress för bÄde barn och vuxna.

Utredningen föreslÄr vidare att elever ska ha rÀtt till extra anpassningar och sÀrskilt stöd Àven pÄ fritis, och inte bara i skolan. Utredningen pekar ocksÄ pÄ vikten av att lÄta alla elever ha rÀtt till fritis, och inte bara barn till förÀldrar som arbetar eller studerar. Men, konstaterar utredningen, detta Àr inte möjligt i dag:

– Med tanke pĂ„ att det inte finns tillrĂ€ckligt med utbildad personal blir det ingen kvalitet. Men pĂ„ sikt Ă€r det jĂ€tteviktigt, sĂ€ger Linda Eskilsson.

Fakta: Fritidshem i siffror

LĂ€sĂ„ret 2019/20 Ă€r 493 000 elever inskrivna pĂ„ fritidshem. Antalet har ökat Ă„r för Ă„r.

Andelen barn (6–12 Ă„r) som Ă€r inskrivna Ă€r 57 procent. Andelen Ă€r betydligt högre bland de yngre barnen, 6–9 Ă„r: 83 procent.

Antalet elever per avdelning Àr i genomsnitt 37,6. Gruppstorleken har minskat nÄgot de senaste Ären.

Antalet anstĂ€llda i fritidshem Ă€r, omrĂ€knat i heltidstjĂ€nster, 23 800. Antalet har ökat de senaste Ă„ren.

PersonaltÀtheten har förbÀttrats nÄgot de senaste Ären. De tvÄ senaste lÀsÄren ligger den pÄ 12,3 elever per anstÀlld.

Andelen anstÀllda med pedagogisk högskoleexamen Àr 36,5 procent. NÀrmare 17 procent har annan utbildning inom pedagogik eller social omsorg och cirka 4 procent har fritidsledarutbildning. Cirka 42 procent har "övrig utbildning". Den sistnÀmnda gruppen har vuxit mest över tid.

Av de kommunala fritidshemmen saknar 12 procent helt personal med pedagogisk högskoleexamen. Motsvarande andel för fristÄende fritidshem Àr 28 procent.

KĂ€lla: Skolverket


Fakta: Pedagogisk omsorg

Pedagogisk omsorg Àr ett alternativ till förskola. Kraven pÄ pedagogisk omsorg Àr dock lÀgre.

Antalet barn i pedagogisk omsorg var 11 700 Ă„r 2018. Samtidigt som förskolan vĂ€xt har den pedagogiska omsorgen minskat.

Familjedaghem Àr den absolut vanligaste formen av pedagogisk omsorg.

Pedagogisk omsorg finns framför allt i storstÀder och storstadsnÀra kommuner. Trots den generella minskningen av pedagogisk omsorg vÀxer den i utanförskapsomrÄden.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!