Vänsterpartiet presenterar ett paket för att ta tillbaka kontrollen över järnvägen under sin halvdag i Almedalen.
Järnvägen är ett vitalt intresse för hela samhället – för resenärer, klimat och industri, säger Dadgostar på en pressträff.
Men i dag råder tågkaos, biljettkaos, signalfel och förseningar, framhåller V-ledaren.
– Ryktet för järnvägen försämras för var dag som går.
Billigare biljetter
V vill samla ansvaret för järnvägen i en och samma statliga organisation: Järnväg Sverige. Där ska sådant som drift, underhåll, stationsansvar, tågplanering och prissättning samordnas.
TT: Hur ser du på att få stöd för förslaget?
– Det finns en accelererande ilska mot att järnvägen inte fungerar.
Hon nämner krismötet förra veckan mellan infrastrukturministern, industrin, Trafikverket och tågbolagen som exempel.
– Det här kommer leda till att fler partier känner att det krävs en förändring och i riksdagen har vi med Socialdemokraterna och Miljöpartiet gått fram med att underhållet behöver ske mer samlat och i gemensam regi.
V vill också se mer förutsägbara priser och anser att de ska sänkas med 20 procent. Under 2000-talet har priserna enligt V stigit med cirka 77 procent. Partiet vill även se ett stopp för så kallad dynamisk prissättning, det vill säga att priset på en viss tågbiljett först kan vara ett och vid nästa tillfälle man går in på hemsidan ett annat, högre.
TT: Hur ska det här förslaget sänka priserna?
– Svensk järnväg är så enormt uppsplittrad i små, små enheter som bara ser till sina egna lönsamhetskrav och gör på sitt eget sätt. Det har fördyrat och drivit upp kostnaderna för helheten.
– Här samlar vi allt under ett och samma tak och det skapar väldigt stor effektivitetsvinst.
Priserna ska sättas av Järnväg Sverige, men vad en tågbiljett skulle kosta om V-ledaren fick bestämma svarar Dadgostar inte på.
– Men det måste bli billigare än i dag, och det kan inte vara så oförutsägbart att det plötsligt skjuter i höjden när man har tänkt åka över julen och det blir flera tusenlappar dyrare än man tänkt sig.
Bygga ny räls
V föreslår också ett konkret mål för hur spårbundna transporter ska öka, och anser därtill att ny räls måste byggas och spårkapaciteten öka. Sedan 1980-talet ligger investeringarna i transportinfrastruktur på mindre än en procent av BNP, enligt V.
– "Att gå som tåget" ska vara att tåget går i tid, och nära och kära ska veta att man kommer fram den tid man sagt, säger Dadgostar.