Inför presentationen av höstbudgeten meddelade regeringen att den tidigare miljöbilsbonusen för bland annat elbilar avskaffas. Motiveringen var att kostnaden för att äga och köra en klimatsmart bil närmat sig kostnaden för bensin- och dieseldrivna fordon.
Nooshi Dadgostar säger att medan det gamla stödet riktades mot företag och hushåll med relativt höga inkomster, fokuserar V:s förslag på "ekonomiskt överkomliga" elbilar.
– Vi behöver en breddsatsning. En vanlig familj ska, när man bestämmer sig för att köpa en ny bil, lika gärna kunna köpa en elbil. Det har inte det förra stödet åstadkommit, säger hon.
– Regeringen påstod att det nu är likvärdigt att köpa en elbil som en bensinbil, men så är det ju inte riktigt. Syftet med vårt förslag är att det ska leda till det.
Bonus på 105 000
Förslaget innebär att taket för bilens pris för att omfattas av stöd sänks till 550 000 kronor.
Bonusen uppgår som mest till 105 000 kronor, vilket gäller bilar som kostar upp till 350 000. Därefter minskar bonusen successivt till 55 000.
För begagnade bilar föreslås ett pristak på 400 000 kronor och en fast bonus på 10 procent.
"En genomsnittlig familj"
Tanken är stödet ska få fler att välja elbil och pressa priserna på marknaden.
– Det ska vara en satsning för en genomsnittlig familj och inte för ett lyxsegment med dyra bilar, säger Nooshi Dadgostar.
TT: Vilka partier tror du skulle vilja stötta detta?
– Jag ser framför mig att många partier bör stötta det här. Det är naturligtvis inte rimligt att inte göra någonting, vilket den här regeringen föreslår. Det är bara var tredje bil som går på eldrift och det är för lite.