"Vi var inte värda ett ruttet öre"

Psykisk misshandel. En ständig oro för att tvingas bort från sitt hem. Nu vittnar Lars Stenberg, 76, för Sanningskommissionen för det samiska folket om hur staten påverkat hans liv.
–Vi var inte värda ett ruttet öre, säger han.

Lars Stenberg deltog på sanningskommissionens möte i Arvidsjaur, Norrbotten. Där anmälde han sig för att lämna vittnesmål om hur han påverkats av den svenska statens politik.

Lars Stenberg deltog på sanningskommissionens möte i Arvidsjaur, Norrbotten. Där anmälde han sig för att lämna vittnesmål om hur han påverkats av den svenska statens politik.

Foto: Anders Vestin/TT

Politik2023-09-10 06:59

Som barn tvingades han att gå i nomadskola åtta mil bort från hemmet. Sju år gammal fick han bara träffa sin familj på påsk, jul och sommarlov.

– Jag trodde att jag skulle bli kvitt känslorna. Men det jag blev utsatt för har förföljt mig hela mitt liv, säger han.

På skolan utsattes han för psykisk misshandel, som byggde på att han var skogssame, och inte fjällsame. Han fick veta att köttet från deras renar var oätligt, han tvingades tala svenska och fick höra att hans modersmål umesamiska bara var rappakalja. Även magistern talade illa om skogssamer inför hela klassen.

Hemma fanns en ständig oro. Hans pappa och förfäder hade haft renar på markerna så länge de kunde minnas, men enligt en paragraf i renbeteslagen från 1928 riskerade skogssamer att behöva lämna plats åt nybyggare eller fjällsamer.

– Min pappa var rädd. Ingen visste vad som skulle utlösa paragrafen, berättar Lars Stenberg.

Politik som splittrar

Renbeteslagen var ett sätt för staten att begränsa hur många samer som hade rätt att låta renarna beta, samt jaga och fiska i norr, enligt Sametingets förstudie. Den banade sedan väg för den statliga utredningen Sanningskommissionen för det samiska folket som just nu genomförs i landet.

Renbeteslagen hängde också ihop med “lapp-ska-vara-lapp”-politiken – en politik som splittrar samerna än i dag. Den gick ut på särskilja olika samiska grupper från varandra, där fjällsamerna ansågs vara “äkta”, medan skogssamer och andra som inte levde nomadliv eller hade renar skulle försvenskas.

De förlorade rätten att låta renar beta samt att jaga och fiska på den mark som många hävdar att de haft sedan urminnes tid.

Förtryck av fjällsamer

Skogssamer diskriminerades genom renbeteslagen, men fjällsamer blev i stället utsatta på andra sätt. Som nomader ansågs de vara lägst stående i mänsklighetens utveckling. De skulle hållas borta från majoritetssamhället genom att barnen sattes i nomadskolor där de fick sämre utbildning och straffades om de pratade sitt modersmål, ibland med misshandel.

Många fjällsamer blev också av med renbetesmark då gränserna mellan länderna på Nordkalotten stängdes för ungefär 100 år sedan. När renarna inte längre kunde vandra mellan den norska och svenska sidan tvångsförflyttade staten renarna och samerna till andra områden. Där fanns å andra sidan andra samer som nu fick mindre mark åt sina renar – en konflikt som lever kvar på flera håll än i dag, bland annat i Västerbotten.

Det finns också exempel på hur samer har lurats att arrendera marken i stället för att få ägandekontrakt.

Lars Stenberg drar paralleller till ursprungsbefolkningen i Amerika. Stölden från samerna fortsätter än i dag i och med exploateringen i norr, menar han. Dessutom är klimatkrisen förödande.

– Det känns som att vi inte ska ha någon plats. Det är ingen kul tid, det är den bistra sanningen.

Fram till februari nästa år kan den som vill lämna sin berättelse anmäla detta till Sanningskommissionen för det samiska folket. Utredningen ska vara helt klar den 1 december 2025.

Fakta: Samerna – det enda urfolket i Europa

Som urfolk har samerna rätt till självbestämmande, något som har fastslagits bland annat av FN:s kommitté för mänskliga rättigheter.

Sverige har kritiserats för att inte alltid följa FN:s urfolksdeklaration, och för att inte ha ratificerat ILO 169, som skulle ge samerna något utökad makt över renbetesmarkerna än vad de har i dag.

Det område där samer ursprungligen har bott – Sápmi – sträcker sig över norra Sverige, Norge, Finland och Koalahalvön i Ryssland.

Hur många samer som finns i Sverige är oklart, eftersom folkräkning inte genomförs på etnisk grund. Men Sametinget uppskattar att det finns 20 000 till 40 000 samer i landet.

Det finns dock många fler med samiskt påbrå, varav en del identifierar sig som samer.

För att få rösta i Sametinget måste du ha samiska som språk i hemmet, eller att någon av föräldrarna eller mor- eller farföräldrarna har eller har haft samiska som språk i hemmet.

Källa: Sanningskommissionen för det samiska folket och FN-förbundet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!