Att vara tyst i förhör Àr en rÀttighet som alla misstÀnkta har, enligt förundersökningskungörelsens tolfte paragraf. Men bland poliser finns en frustration kring att det spridit sig en tystnadskultur och att misstÀnkta anvÀnder rÀtten att vara tyst pÄ ett sÀtt som inte var tÀnkt.
Under de senaste decennierna har förhörstekniker gÄtt frÄn att ofta vara konfrontativa och ha som mÄl att fÄ ett erkÀnnande till att rikta in sig pÄ att fÄ ut sÄ mycket information som möjligt.
ââForskning visar att med de konfrontativa metoderna dĂ€r syftet Ă€r ett erkĂ€nnande ökar risken för att man fĂ„r felaktig information. Det Ă€r inte etiskt försvarbart och det ökar risken för att en oskyldig erkĂ€nner falskt. SĂ„ i dag tar man frĂ€mst fokus pĂ„ de hĂ€r informationsinsamlande teknikerna, sĂ€ger Mikaela Magnusson som forskar om förhörstekniker vid Göteborgs universitet.
"En chans"
Men hur ska man tÀnka kring de hÀr teknikerna om den misstÀnkte inte sÀger ett knyst? Forskningen om sÄdana lÀgen Àr mycket begrÀnsad, men tidigare Är kom Mikaela Magnusson och hennes kollegor med en ny studie som undersökt hur svenska polisanstÀllda hanterar tystnaden, och som publicerats i tidskriften Legal and criminological psychology.
Studien bygger pÄ enkÀtsvar frÄn 289 anstÀllda med erfarenhet av att hÄlla förhör. UtifrÄn den har forskarna delat upp de taktiker poliserna nÀmner i fyra övergripande strategier, dÀr en handlar om att ge information.
ââDet var exempelvis att berĂ€tta om fördelar med att samarbeta, att polisförhöret blir en chans för de misstĂ€nkta att ge information under förundersökningen som kan hjĂ€lpa dem att ge ett alibi eller visa att de Ă€r oskyldiga, sĂ€ger Mikaela Magnusson.
Hotbild kan finnas
Den allra vanligaste var dock frÄgestrategin: att fortsÀtta stÀlla frÄgorna trots att man inget svar fÄr.
ââDet kan ha flera olika syften, dels att ge den misstĂ€nkte chansen att svara dels att man kan visa senare att vi har stĂ€llt de hĂ€r frĂ„gorna till den misstĂ€nkte som valde att inte svara.
Forskarna kunde ocksÄ se vad de kallat för en stödjande strategi, dÀr förhörsledaren försöker skapa kontakt med den misstÀnkte.
ââMan kan frĂ„ga om anledningen till tystnaden, kan det finnas en hotbild eller försöker den misstĂ€nkte skydda nĂ„gon annan? Att man försöker bygga upp ett förtroende, sĂ€ger Mikaela Magnusson.
Behöver förstÄ varför
En fjÀrde strategi var kopplad till sjÀlva proceduren, som att byta förhörsledare eller hÄlla flera förhör över tid.
Mikaela Magnusson anser att det behövs mer forskning om de bakomliggande orsakerna till varför en misstÀnkt vÀljer att vara tyst. NÀr forskarna tittade pÄ strategierna tyckte de att dessa kan kopplas till underliggande antaganden kring varför nÄgon inte pratar, sÀger hon.
ââDe stödjande strategierna Ă€r mer emotionsbaserade, att man skapar ett gott klimat som kan hjĂ€lpa personen att berĂ€tta om ett brott. I de informationsbaserade strategierna handlar det mer om rationellt beslutsfattande, att man lyfter fram för- och nackdelar med att prata eller inte prata. DĂ€r tror jag att mer forskning skulle kunna hjĂ€lpa, om vi förstĂ„r anledningarna till att varför personer Ă€r tysta kan det bli en viktig pusselbit.