Marknadsföring av tobak är förbjuden i Sverige, men det har varit oklart exakt vad som gäller för marknadsföring av andra nikotinprodukter. För att få klarhet i denna fråga drog Konsumentombudsmannen (KO) företaget Ecoswe inför rätta.
I stämningsansökan påpekade KO att företaget marknadsfört e-cigaretter och tillhörande produkter via nätannonser, i sociala medier och via mejlutskick.
Bland annat har det lockats med smaker som "förförisk hallonkonfektyr" och "intensiv smak av berömt jordgubbsgodis", med positiva omdömen och bilder på frukter och rökande personer. Det har också flaggats för rea.
I sin vägledande dom anser domstolen att reklam via mejl och sociala medier inte är tillåten och att de budskap som förts fram oavsett varit för osakliga.
Företaget har fört fram att lagstiftningen varit otydlig och att det vill kunna göra reklam åtminstone i sina egna kanaler. Men domstolen säger nej och har funnit tio övertramp.
Den sätter bland annat stopp för budskap som går utöver det sakliga, bilder på frukt, lockrop om rea, lovprisande recensioner och erbjudanden om ytterligare köp.