Christer Berglund, affärschef på Vy-tåg, säger att det alltid är olyckligt när det blir så långa förseningar som den som inträffade i mellandagarna i Jörn utanför Skellefteå.
Av säkerhetsskäl får resenärer aldrig kliva av ett tåg om det inte finns en plattform tillgänglig eller om man inte på ett säkert sätt kan göra det. Det gjorde att hundarna fick hålla sig i flera timmar.
– Många av djuren kan absolut bli oroliga om det blir väldigt lång tid utan rastning. Vi försöker se till att djuren har det så bra som möjligt, säger han.
"Har inte någon låda"
Även under en normal långresa kan det handla om korta stopp på stationer, vilket gör att det inte finns tid att rasta en nödig hund.
– Vi har inte någon låda där hunden kan bajsa, men för mig är det här är en tanke som växer och kanske något som vi kan fundera på när det är långfärd, även om vi har en viss begränsning av utrymme på tåg givetvis, säger Christer Berglund.
Fram till den dag det eventuellt finns hundrastplats på tågen kan hundägare vidta andra åtgärder för att försäkra sig om att vovven får en bra resa. Förutom att kolla planerade stopp inför resan, brukar tågpersonal under resans gång informera om var och när det finns möjlighet för kortare rastningar.
– Det kan inträffa förseningar där vi försöker köra in tid men det ska kunna finnas luckor där man under normala betingelser ska kunna rasta sitt djur, säger han.
Kisspaus möjlig vid station
Även Lotten Andersson, presstalesperson på SJ, rekommenderar att resenärer pratar med personalen ombord vid förseningar och om det känns svårt att få tid till rastning.
– Det finns möjlighet att låta tåget ta några minuters ytterligare försening vid en station så att det går att ta ut hunden, säger Lotten Andersson, och lyfter Sundsvall som exempel.
– Personalen har långtgående möjligheter att med trafikledningen göra anpassningar på bästa sätt. Vi försöker verkligen tänka på att hundarna ska ha det så drägligt som möjligt.
SJ har däremot inga planer på att inrätta rastplats ombord för de fyrbenta.
– Några sådana planer har vi inte och vi har inte heller hört att det har efterfrågats, säger Lotten Andersson.