Personerna som gick in på sajten för att "hyra en flickvän" möttes istället av ett meddelande om att de var på väg att begå ett brott. Var sjätte man som registrerade sig ville träffa en minderårig tjej. Bakom kampanjen står organisationerna Child10 och RealStars.
De har marknadsfört sidan genom köpta annonser på Google riktat till sexköpare, men även delat ut flyers på orter runt om i Sverige, vilket uppmärksammats av bland annat Västerbottens-Kuriren.
– Vi vill nå hela vägen fram, hade vi haft en vanlig kampanj hade vi kanske inte nått de här männen, säger Malin Roux Johansson, generalsekreterare på RealStars.
Förtäckt prostitution
Syftet är att uppmärksamma sugardejting, ett fenomen där sexbrott kan maskeras som att det handlar om dejting i utbyte mot pengar och gåvor. Ofta handlar det om äldre män som söker kontakt med yngre kvinnor.
– Man förstår kanske inte hur farligt det är, man kan tro att det handlar om dejting, men det här är förtäckt prostitution och faller inom ramen för sexköpslagen. Det är ett av de vanligaste sätten att lura in svenska ungdomar i prostitution, säger Malin Roux Johansson.
Brå utreder
RealStars och Child10 vill med kampanjen rikta fokus på sexköpare och skapa förändring, med krav på skärpta straff för de som begår brott och mer resurser och stöd till personerna som utsätts. Nyligen fick Brottsförebyggande rådet i uppdrag att utvärdera sexköpslagen och specifikt granska sugardejting. Utredningen ska vara klar i april 2022.