Flera medier har de senaste dagarna rapporterat om trängsel på bussar och tåg i Sverige när det kommer till inrikesresor. Något som Folkhälsomyndigheten också noterat.
– Jag tycker att vi har varit tydliga i de allmänna råd vi gett till reseoperatörer. Men vi ser att det absolut finns förbättringspotential i inrikestrafiken, sade Karin Tegmark Wisell, avdelningschef vid Folkhälsomyndigheten på myndighetens pressträff under tisdagen.
Från tågoperatören SJ:s sida kände man sig inte träffade av Folkhälsomyndighetens uttalande.
– Vi upplever inte att Folkhälsomyndigheten har några särskilda problem med vårat upplägg. Men vi är naturligtvis ödmjuka i att det finns förbättringar som vi kan göra, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.
Också eget ansvar
Innan 1 juli kunde man boka biljetter hos SJ och slippa få en okänd person bredvid sig. Men den garantin finns inte längre. SJ kör med cirka 75 procents kapacitet på sina tåg och enligt Tobbe Lundell finns fortfarande goda förutsättningar att hålla avstånd på tågen.
– Vi ser att de som reser i samma sällskap gärna vill åka med varandra. Med den kapaciteten vi kör finns det goda möjligheter för den som reser själv att slippa ha någon okänd bredvid sig, men det är ingen garanti, säger Tobbe Lundell.
Enligt honom har SJ som operatör ett stort ansvar i att förhindra smittspridningen på sina inrikesresor. Men han pekar också på att individens ansvar lätt glöms bort i trängseldebatten.
– Vi understryker att det är jätteviktigt att man inte reser om man känner några symtom. När man reser kollektivt gör man just det tillsammans så det går inte att förvänta sig att man ska kunna resa helt ensam. Då kommer man få avstå, säger Tobbe Lundell.
Näringsdepartementet involverat
Trängseldebatten i resor har också märkts av från politisk sida.
– Jag förstår att man efter en lång period gärna vill resa nu. Men faran är inte över. Det är viktigt att påminna om att företagen också har ett ansvar för att begränsa smittspridningen, säger näringsminister Ibrahim Baylan (S).
– Det har funnits frågetecken kring hur det har funkat med trängseln. Därför har jag instruerat näringsdepartementet att ta kontakt med SJ för att informera oss hur de tänkt hantera det här, fortsätter han.
Och enligt SJ har man fortsatt kontinuerlig kontakt med Folkhälsomyndigheten.
– Vi har haft ett antal möten med dem och är alltid beredda att göra förändringar om de skulle ändra sina anvisningar, säger Tobbe Lundell vid SJ.
Välkomnar förtydligande
Kritik har även funnits mot andra resebolag än SJ när det kommer till trängsel. På bussbolaget Flixbus har det inte funnits några bokningsrestriktioner mer än sätena längst fram i företagets bussar.
– Vi har varit i kontakt med både Folkhälsomyndigheten och vår branschorganisation och kommit fram till att vi följer de anvisningar som finns. Men vi välkomnar mer klarhet i frågan, säger Jelena Jovanovic, presstalesperson vid Flixbus.
Bussbolaget har enligt henne hela tiden varit tydligt med att människor kan hamna bredvid varandra och att det är svårt att hålla avstånd i en buss.
– Men vi ser på olika lösningar, som att man ska kunna hur pass uppbokad en bussresa är när man bokar online, säger hon.
Gratis munskydd
Tågoperatören MTRX som trafikerar sträckan Stockholm-Göteborg har inte haft direkt kontakt med Folkhälsomyndigheten, men med branschorganisationen.
– Vi är ödmjuka inför att det här är ett helt nytt läge vi har här och det finns inget facit. Men vi har gjort ett antal saker som vi tror summerat ökar tryggheten, säger Mats Johannesson, vd vid MTRX.
Han pekar på att företaget jobbar på att öka kapaciteten på sträckan, så att fler platser kan bli lediga. Och att passagerare kan köpa platsen bredvid den man bokat för ett reducerat pris.
– Vi delar också ut gratis munskydd. Vi följer utvecklingen hela tiden och fortsätter att se om vi kan utöka vår kapacitet.