Karolin Kühn är resejurist på Konsumentverket och säger att det är främst tre saker man ska tänka på när man bokar semesterresan. Den första är hur man avbokar.
– Det är viktigt att ta reda på vad som gäller. Är det fri avbokning eller ska man betala en extra avgift för att kunna avboka? Och när kan man avboka? Måste det göras 30 dagar innan eller i sista minuten?
Nästa sak att hålla koll på är vem man bokar med, inte alltid det lättaste när många bokningar sker via jämförelsesajter.
– Det finns en uppsjö olika och det är inte alltid uppenbart om det är en privatperson eller ett företag.
Om du behöver avboka eller inte fått det du betalt för är det viktigt att veta vem du ska vända dig till. Även om bokningen skett via en förmedlare är det normalt sett den som faktiskt hyr ut till exempel en stuga som är din huvudsakliga avtalspart.
Det är också viktigt att vara uppmärksam på hur man betalar. Det allra bästa är att betala med kort.
– Då har man ett extra skydd i och med att avbeställningsskydd och kortreklamation som följer med kortet. Och har du betalt med kreditkort har du rätt att få pengarna tillbaka om du inte får det du betalar för.
När det gäller utlandsresor tycker Karolin Kühn att man kan överväga att boka en paketresa för att få ett bättre skydd och att kolla med landets ambassad vad som gäller för inresa och när man är på plats.