Därför är det flygkaos – och så hanterar du det

Trängsel, långa köer och kaos – läget på Arlanda är fortsatt mycket pressat. Och resenärer bör räkna med långa köer även framöver. Här svarar vi på fem frågor om hur det kunde bli så här, och hur prognosen ser ut framöver:

"En exceptionell åtgärd" – öppnandet av terminal 4 väntas avlasta köerna. Arkivbild.

"En exceptionell åtgärd" – öppnandet av terminal 4 väntas avlasta köerna. Arkivbild.

Foto: Ali Lorestani/TT

Resor2022-06-13 19:47

Kökaoset på Arlanda nådde nya nivåer sedan flygplatsledningen under helgen tvingades ta hjälp av polis för att stänga av vägen fram till terminal 5 på grund av trängseln.

Semestersugna svenskar och nya flyglinjer kan bidra till fortsatt långa köer under resten av sommaren. Swedavias vd Jonas Abrahamsson har tidigare sagt att han inte tror på en normaliserad situation förrän till hösten.

– Vi följer läget väldigt noggrant. Vi har många åtgärder på Arlanda som vi jobbar med, dels med att bemanna upp, dels med att öka kapaciteten. Terminal 4 tas i bruk på onsdag med incheckning och säkerhetskontroll för att öka kapaciteten. En exceptionell åtgärd, säger Ellen Laurin, pressansvarig på Swedavia.

På måndagen kom besked från Skavsta flygplats i Nyköping om att man kan hjälpa till med att avlasta situationen på Arlanda, men det finns inget klart beslut om detta.

Ute för tidigt

Hur kommer det sig att det blev så här?

De massiva köerna på Arlanda under de senaste månaderna beror på att det har varit svårt att hitta personal till framför allt säkerhetskontrollerna.

Swedavia försöker åtgärda problemet bland annat genom att ta in personal från andra flygplatser och bemanningsföretag. Säkerhetsföretaget Avarn som är ansvarigt för Arlandas bemanning i säkerhetskontrollerna arbetar för att rekrytera nya medarbetare.

– Det är vårt prioriterade fokus att öka vår kapacitet så snabbt det bara är möjligt, säger Mikael Högberg, pressansvarig vid Avarn.

Hur ska man tänka som resenär?

De långa köerna har skapat oro hos resenärer, vilket har lett till att många anländer till flygplatsen långt i förväg. Vissa är på plats redan åtta timmar före avgång, och det är i alldeles för god tid enligt Swedavia, som råder resenärer att kolla med sitt flygbolag.

– Det kan bli trängsel för att man kommer för tidigt. Därför är det viktigt att kontrollera med sitt flygbolag när incheckningen öppnar och komma då, säger Laurin.

"Tar upp plats"

Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS, är inne på samma linje. Kom i tid till flygplatsen – men inte för tidigt. SAS rekommenderar tre timmar före avgång.

– Det som försvårar situationen är att människor kommer i alldeles för god tid. De som ska resa långt senare tar upp plats för de som behöver komma iväg tidigt.

Nyman säger att deras incheckning fungerar bra och att långa köer sällan uppstår. Säkerhetskontrollen är flaskhalsen, säger hon.

Reseexperten Lottie Knutson går så långt som att avråda resenärer från att boka flygbiljetter från Arlanda. Det är inte lika illa på övriga flygplatser i Sverige, säger hon till Sveriges Radio.

– Har man inte bokat så skulle jag absolut undvika Arlanda, för det är i princip obehagligt och kommer nog att förbli så under en tid, fortsätter hon.

Nya larm dagligen

Under vilka tidpunkter är köerna som längst?

– Det kan vara högt tryck under morgnar och helger. På förmiddagen vet vi om att det är många som reser, det kan det också vara under eftermiddagen. Vi flaggar ändå för att det kan vara ett högt tryck andra tider också. Det är svårt att säga exakt hur långa köerna kommer vara, säger Ellen Laurin.

Hur ser det ut på andra håll?

Det är inte bara Arlanda flygplats som har problem. Dagligen inkommer nya larm om överbelastade flygplatser världen över på grund av personalbrist.

Spanska medier har tidigare rapporterat att 500 spanska poliser ska sättas in vid de tolv mest trafikerade flygplatserna i landet för att avlasta trycket. För att minimera antalet människor på Heathrow i London försöker nu flygplatsen föra en dialog med flera flygbolag för att begränsa antalet resenärer per flyg.

Heathrows chef John Holland-Kaye har tidigare sagt till Financial Times att han tror att det kan ta 12–18 månader för flygbranschen att återhämta sig efter coronapandemin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!