Förslag: Ersätt de som missar flyget i kaoset

Den som missar sitt flyg på grund av de långa köerna på Arlanda borde ersättas av Swedavia, det statliga bolag som driver flygplatsen, skriver Didrik von Seth, generalsekreterare vid Svenska resebranschföreningen (SRF) på SvD Debatt.

Långa köer på terminal 5 på Arlanda flygplats utanför Stockholm.

Långa köer på terminal 5 på Arlanda flygplats utanför Stockholm.

Foto: Ali Lorestani/TT

Resor2022-06-16 22:12

Den som missar sitt flyg på grund av de långa köerna på Arlanda borde ersättas av Swedavia, det statliga bolag som driver flygplatsen, skriver Didrik von Seth, generalsekreterare vid Svenska resebranschföreningen (SRF) på SvD Debatt.

"Eftersom denna mycket extra­ordinära situation fått sådana allvarliga konsekvenser för väldigt många passagerare anser vi att Swedavia som en goodwill­gest omgående bör kompensera för de merkostnader resenärer har på grund av missade flyg", skriver han.

Han anser att Swedavia bär skulden för köerna, på grund av saktfärdig rekrytering av flygplatspersonal, och kallar resultatet för ett "fiasko".

"På längre sikt borde konsument­lagstiftningen ändras så att även flygplats­operatörer har liknande skyldigheter som flygbolag och researrangörer", skriver Didrik von Seth.

Hur många som faktiskt har missat sina flyg är oklart. Enligt en grov uppskattning missar just nu 3 000–5 000 resenärer, på månadsbasis, sina flyg på Arlanda, skriver von Seth.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!