Under måndagen har man inte behövt dirigera om trafiken till terminal 5, och Swedavias presstalesperson David Karlsson bedömer att trycket i terminalen varit något lägre än under helgen. Men det är fortfarande mycket folk på flygplatsen.
– Även i dag är det mycket folk i terminal 5 eftersom många resenärer kommer väldigt mycket tidigare än de två, tre timmar i förväg som de behöver komma, säger David Karlsson, presstalesperson på Swedavia.
Terminal 4 öppnar
På onsdag öppnar också terminal 4 med nya incheckningsdiskar och ny säkerhetskontroll.
– Det kommer förhoppningsvis att bidra till en något bättre situation, säger David Karlsson.
– Vi har personal till den nya terminalen men grundproblemet med låg bemanning kommer vi att få fortsätta att jobba med.
Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) hade ett samtal om situationen på Arlanda med Swedavia så sent som i fredags.
"Följer utvecklingen"
– Jag fick då intrycket att bolaget gör allt i sin makt för att skynda på uppskalningen av Arlanda. Det sker saker den här veckan som kommer att underlätta mycket, till exempel återöppnar terminal 4 och man anställer folk i en rasande takt, säger han.
– Vi har sagt i flera veckor att nu kommer det att vända. Så vi får följa utvecklingen noga under veckan och se om det finns ytterligare saker vi kan hjälpa Swedavia med. För så här får det inte vara, så enkelt är det, säger Karl-Petter Thorwaldsson.
Enligt Swedavias analyser har det varit en extraordinär ökning i resandet. Jämför man maj förra året med maj i år är det fem gånger fler som reser nu.
– Av dem kommer ungefär 60 till 70 procent igenom säkerhetskontrollen på tio minuter. Sen kommer peaktiderna och då blir det en perfekt storm, säger Karl-Petter Thorwaldsson.
Fler anställda
I och med att gången mellan terminal 4 och 5 öppnar i veckan hoppas han att trängseln och köerna kommer att minska.
– Men lösningen på sikt är att man måste ha fler tillsvidareanställda i servicesektorn. Om vi ska undvika att hamna i den här situationen igen kommer det inte att fungera med enbart extrapersonal i längden.
Kaoset på Arlanda är också en del av ett större problem, säger han:
– Hade det här bara handlat om Arlanda skulle jag ha dragit andra slutsatser. Men så här ser det ut på många håll i Europa. Jag fick en rapport i förra veckan som visar att två tredjedelar av flygplatserna har problem och det är förstås inte tillfredsställande.
– Nu handlar allt om hur vi får upp kapaciteten på Arlanda igen. Den stora analysen får komma sen, säger Karl-Petter Thorwaldsson.
Skavsta är redo
Samtidigt säger man på Skavsta flygplats i Nyköping att man kan avlasta situationen på Arlanda.
– Vi har både incheckningspersonal och bagagepersonal, det är inga problem, säger Robert Karlsson, kommunikationschef på Skavsta flygplats.
Då Skavsta och Arlanda ägs av olika bolag finns det formella problem gällande att låna ut personal till Arlanda, men Skavsta skulle ha möjlighet att hantera flygresor som planerats till och från Arlanda, om de flyttas till Skavsta istället.
Det är flygbolagen och Swedavia som kan ta ett eventuellt beslut om att byta flygplats, då de har kontrakt som i så fall måste lösas. Att flytta trafiken skulle bli kostsamt för Swedavia. Skavsta har inte hört något konkret kring om det är aktuellt.
– Swedavia har ju också resenärerna i första hand, så de vill ju såklart lösa det, det vill ju vi också, hela branschen vill ju det. Men exakt hur det ska gå till är lite komplext, säger Robert Karlsson.