Det är modernare teknik i en av säkerhetskontrollerna på terminal 5 på Arlanda flygplats utanför Stockholm som möjliggör att resenärerna nu kan ta med sig mer vätska än tidigare. Resenärer som hamnar i säkerhetskontrollen med den senaste tekniken slipper ta ut vätskor ur handbagaget och lägga dem i den genomskinliga enliterspåsen.
De slipper även ta ut teknik som datorer och surfplattor.
Men eftersom resenärer inte kan veta vilken säkerhetskontroll på Arlanda som de kommer att gå igenom, samt att tekniken är i en inkörningsperiod, bör resenärer fortfarande förhålla sig till 100 milliliters-regeln, enligt Peter Wärring, presskommunikatör på Swedavia.
– Hamnar du i den andra kontrollen där det fortfarande är en tydlig begränsning på 100 milliliter så måste du hälla ut den vätskan som du har med dig.
Peter Wärring säger också det finns en risk att andra flygplatser som resenärer kommer till inte har samma teknik som den som tillämpas vid en av Arlandas säkerhetskontroller. Man riskerar därmed att få slänga vätskor som överskrider 100 milliliter i ett senare skede.
Skärptes 2006
Reglerna som begränsar vätskor i handbagaget på flyget infördes i november 2006 efter en terrorkomplott som avslöjades samma år. Terrorplanerna gick ut på att ta ombord flytande sprängämnen på transatlantiska flygplan för att sedan spränga flygplanen när de befann sig i luften.
EU-kommissionens kommitté för luftskydd, Aviation Security Committee, beslutade då att begränsa mängden vätska i handbagaget till max 1 deciliter per behållare. Flera behållare har varit tillåtna, men inte fler än att de får plats i en enliterspåse.
Men genom den nya tekniken som har installerats i en av säkerhetskontrollerna på terminal 5 kan vätskor analyseras i en större utsträckning. Därför behöver inte mängden vätska begränsas på samma sätt.
Utöka tekniken
Hittills har tiotusentals resenärer passerat och de flesta har haft en väntetid på 10 minuter eller mindre, enligt Swedavia.
Tekniken finns i dag på flera flygplatser i världen, bland annat i Helsingfors och i Rom. Men om den i framtiden kommer att tillämpas på fler säkerhetskontroller på Arlanda samt andra flygplatser runtom i landet är för tidigt att säga.
– Det är något som vi strävar efter, att givetvis också utveckla och modifiera dem. Men det här är väldigt nytt och då får vi börja på detta sätt och sedan ta det vidare framöver, säger Peter Wärring.