Vid de statliga servicekontoren kan människor få hjälp att hantera ärenden hos olika statliga myndigheter. Men granskningen visar på flera brister. Bland annat att det är mycket ovanligt att servicekontoren använder sig av tolk, trots att bristande språkkunskaper anses vara huvudorsaken till att människor besöker servicekontoren.
"Sedan Statens servicecenter tog över kontorsverksamheten har den expanderat snabbt. Många nya kontor har öppnats och nya myndigheter har anslutits. Det har skapat problem som myndigheten bara delvis lyckats hantera", säger Daniel Bjerstedt, projektledare för granskningen, i ett pressmeddelande.
Tidigare drevs kontoren av Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket tillsammans, men 2019 tog Statens servicecenter över ansvaret för kontoren. Regeringens målsättning är att verksamheter från fler myndigheter ska anslutas till servicekontoren. Men Riksrevisionen bedömer att problemen då kommer att förvärras:
"Regeringen och Statens servicecenter bör inte ansluta fler myndigheter innan servicekontoren kan hantera det uppdrag de har i dag. Det handlar till exempel om att se till så att informationsförsörjning, tekniska lösningar, tolkservice och lokaler fungerar", säger riksrevisor Helena Lindberg i pressmeddelandet.