Ljud pÄ Mars fÀrdas pÄ hittills okÀnt sÀtt

I rymden kan ingen höra dig skrika. Men en konversation pĂ„ Mars skulle innebĂ€ra andra utmaningar – forskare har kommit fram till att ljud pĂ„ planeten fĂ€rdas i tvĂ„ olika hastigheter.

Nasas Perseverance-farkost (förgrunden) har tillsammans med helikoptern (bakgrunden) Ingenuity bevisat för forskare att ljud pÄ Mars rör sig i tvÄ olika hastigheter. Arkivbild frÄn 2021.

Foto: Nasa/AP/TT

Rymden2022-04-02 17:22

Tystnad, tystnad, mer tystnad, och sedan ljudet av en laser mot sten. DÀrefter Äter tystnad. Men nÄgonstans i fjÀrran, en vindpust över det karga rödbruna landskapet.

Ända sedan Nasas Perseverance-farkost landade pĂ„ Mars i februari förra Ă„ret har den samlat in ljud för forskare att sammanstĂ€lla och tolka. Majoriteten av den insamlade datan Ă€r vind, mindre atmosfĂ€riska störningar och ljudet av den lilla farkostens ensamma fĂ€rd över planetens yta – hjul som rullar över sten i sökandet efter svar pĂ„ vetenskapens frĂ„gor.

Ett av de mer ovÀntade svaren som forskare nu sammanstÀllt, i en artikel i tidskriften Nature, Àr att ljud pÄ Mars inte fÀrdas pÄ samma sÀtt som pÄ vÄr planet. HÀr rör sig ljud med 340 meter per sekund, pÄ Mars med 240 meter per sekund.

"Fick lite panik"

Det Àr dock inte den förvÄnande delen. Eftersom Mars atmosfÀr till 95 procent bestÄr av koldioxid, att jÀmföra med jordens 0,04 procent, och Àr 100 gÄnger tunnare gör det ljud 20 decibel svagare, enligt studien.

Det forskarna satte kaffet i halsen över var att ljudet frÄn lasern pÄ Nasas farkost, dÄ den gav sig pÄ Mars steniga yta i hopp om att bÀttre förstÄ dess kemiska uppsÀttning, inte fÀrdades i förvÀntade 240 meter per sekund, utan 250.

– Jag fick lite panik. Jag trodde först att mĂ€tningarna var fel. PĂ„ jorden har vi bara en hastighet för ljud, sĂ€ger Sylvestre Maurice, studiens huvudförfattare.

Det mÀtningarna visade var att högfrekventa ljud, likt lasern som pangar sten, rör sig med en hastighet och att lÄgfrekventa ljud, som ljudet av en annan Nasa-farkosts helikopterblad, rör sig med en annan.

"FörutspÄ vÀder"

För mÀnniskor pÄ Mars skulle det innebÀra att högfrekventa ljud nÄdde oss snabbare.

– PĂ„ jorden nĂ„s du av alla ljud samtidigt nĂ€r du lyssnar pĂ„ en orkester. Men pĂ„ Mars, om du skulle befinna dig en bit frĂ„n scenen, skulle ljudet nĂ„ dig med en stor fördröjning, sĂ€ger Maurice.

Statliga franska forskningsmyndigheten sÀger i ett uttalande att "alla de hÀr faktorerna innebÀr att det skulle vara svÄrt för tvÄ mÀnniskor att ha en konversation med varandra pÄ sÄ kort avstÄnd som fem meter".

För den som tycker att djupdykning i eventuella mÀnskliga samtal pÄ en planet lÄngt, lÄngt bort lÄter som bortkastad tid och pengar meddelar Parisobservatoriet, som ocksÄ deltagit i studien, att datan kommer att "göra att vi kan förfina vÄra numeriska modeller som förutspÄr sÄvÀl klimat som vÀder".

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om