I granskningen har Ekot undersökt hundratals europeiska nätapotek utanför Sverige. Den brittiska apoteksjätten Lloyds Pharmacy sticker ut genom att kedjan använder spårningsverktyg, så kallade pixlar, från både Facebook och Tiktok.
Pixlarna kartlägger kundens besök i detalj, och samlar in information som sedan skickas till sociala mediejättarna.
Granskningen visar att information skickas 60 gånger under ett kort besök på sajten.
Bland annat samlas uppgifter om exakta sökord och produkter i varukorgen in. Vid betalning skickas mejladressen både till Facebook och Tiktok. Lloyd får även ta del av för- och efternamn, och Tiktok får information om kundens telefonnummer.
Överföringarna sker utan samtycke, och det går inte att stänga av den så kallade cookierutan.
Lloyds Pharmacy skriver i ett mejl till Ekot att de utreder uppgifterna och att företaget regelbundet ser över sina riktlinjer.
Oron kring Tiktok handlar om dess ägare, kinesiska Bytedance, och om huruvida Kinas regering kan övervaka användares data eller dra nytta av dem. Flera myndigheter och organisationer globalt har valt att förbjuda användning av appen.
Både Tiktok och Kina förnekar att övervakning sker genom appen.