På Bris finns kuratorer som både pratar i telefon och chattar med barn. Väldigt många hör av sig och för att hjälpa fler ska barnrättsorganisationen utveckla en robot eller "virtuell assistent" som chattar med barn i väntan på en mänsklig kurator.
– Vi har ett stort tryck 365 dagar om året och det ser värre ut nu under coronakrisen. Ett problem som vi har är långa köer och vi vill kunna hjälpa barn snabbare, säger Mikael Drackner, utvecklingsstrateg på Bris.
Roboten utvecklas tillsammans med it-jätten Microsoft och med ekonomiskt bidrag från den statliga myndigheten Vinnova. En enklare chattbot ska vara klar till sommaren och ska då kunna ge automatiska svar både relaterat till corona och andra problem.
– Corona påverkar både skolgång och relationer. Många barn i utsatta situationer har inte längre tillgång till vuxna och sammanhang utanför familjen som tidigare har varit en fristad, säger Mikael Drackner.
Senare ska en mer avancerad robot utvecklas för att hjälpa barn. Precis hur den kommer att fungera får framtiden utvisa, men först behöver flera etiska frågor besvaras. Barnens integritet ska skyddas och roboten måste kunna larma en mänsklig kurator om barnen berättar om väldigt allvarliga problem.
– Det får aldrig nånsin vara så att ett barn tror att de får stöd från en vuxen när de egentligen pratar med en bot, säger Mikael Drackner.