Generellt sett är svenska cyklister inte helt nöjda med cykelvänligheten i den egna kommunen. Det visar Cykelfrämjandets nöjdhetsundersökning Cyklistvelometer. Av de nästan 18 000 cyklister som har svarat på enkäten tycker endast 47 procent att deras kommun är cykelvänlig.
– Missnöjet visar att infrastrukturen för cykling på många håll i Sverige inte håller måttet, säger Emilia Sternberg, projektledare på Cykelfrämjandet.
Bästa cykelkommunerna
Utifrån statistiken har Cykelfrämjandet rankat Sveriges bästa cykelkommuner. Dessa har delats in i tre kategorier: stora, mellanstora och små kommuner. De högst rankade kommunerna har fått höga betyg vad gäller generell nöjdhet, trygghet, tillgång till infrastruktur, framkomlighet och hur cykling prioriteras av kommunen.
Mest nöjda i kategorin stora kommuner är invånarna i Örebro kommun, följt av Malmö stad och Linköpings kommun.
Kategorin mellanstora kommuner toppas av Karlstads kommun, följt av Sollentuna kommun och Östersunds kommun.
Bland mindre kommuner är invånarna i Finspångs kommun, Lidingö stad och Vänersborgs kommun nöjdast.
– Vi ser en tydlig koppling mellan satsningar på infrastruktur och vinterunderhåll av cykelvägar och faktiskt nöjdhet, säger Emilia Sternberg.
Coronaeffekt
Drygt en femtedel av cyklisterna som svarat på enkäten uppger att de har cyklat mer än vanligt under pandemin. Störst är ökningen bland kvinnor och personer över 65 år.
– Jag tror att cykeln känns mer attraktiv som transportmedel ur ett smittskyddsperspektiv. Så länge cykelbanan inte är för smal är det lättare att hålla avstånd än på en buss eller ett tåg, säger Emilia Sternberg.
– Många har också börjat arbeta hemifrån och går kanske miste om den vardagsmotion som uteblir när man inte behöver ta sig till jobbet. Då kanske man vill komma ut i friska luften och röra på sig när tillfälle väl erbjuds.