Högt tryck på Försäkringskassan i coronatider

Långa telefonköer och hög belastning – situationen är ansträngd på Försäkringskassan i spåren av coronakrisen.
–Det är ett ansträngt läge och vi har många ansökningar, säger nationella samordnaren Cecilia Udin.

Under mars hade Försäkringskassan 16|000 fler ärenden än normalt. Arkivbild.

Under mars hade Försäkringskassan 16|000 fler ärenden än normalt. Arkivbild.

Foto: Christine Olsson/TT

Samhälle och välfärd2020-04-14 13:15

Slopat karensavdrag och nya regler kring sjuklöner har ökat trycket på Försäkringskassan, som under mars hade 16 000 fler ärenden än normalt.

I en vecka har det också varit möjligt att ansöka om ersättning för karensavdrag och hittills har 250 000 personer gjort det, rapporterar SVT Nyheter.

Cecilia Udin, nationell försäkringssamordnare på myndigheten, kallar det "ett ansträngt läge".

– Det kan vara längre telefonkö. Många ringer på förmiddagen så om man inte kommer fram då kan man testa att ringa på eftermiddagen. Men vi svarar i telefon löpande och ser till att folk får svar så fort det bara går, säger hon till TT.

Hon uppmanar så många som möjligt att i stället söka ersättning via myndighetens hemsida, för att underlätta för dem som måste få hjälp av handläggare på telefon.

– Man ska inte ringa och belasta telefonen, utan sök först och främst ersättning digitalt. Vi har bra information på forsakringskassan.se som vi uppdaterar löpande, säger Cecilia Udin och lägger till:

– Det är ett ansträngt läge och vi har många ansökningar, men vi kommer att klara våra utbetalningar nu i april.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!