– Hela tanken med det här var ju att det är ett samhällsbyggnadsprojekt som ska knyta ihop landet och skapa arbetsmarknadsförstoring, bättre möjligheter för pendling och ett ökat bostadsbyggande. Med de här förslagen går man miste om det, säger Ann-Marie Nilsson (C), kommunalråd i Jönköping, till radion.
Ekot har även pratat med representanter från Norrköping, Linköping, Nyköping och Borås, som säger samma sak.
Snabbjärnvägen skulle innebära nya pendlingsmöjligheter för städerna mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, men då kan inte endast stationerna i storstäderna ligga centralt, menar kritikerna.
Trafikverkets slutrapport kommer i februari, men myndigheten säger redan nu att centrala tågstationer inte är möjliga om kostnaderna ska sänkas till det nuvarande kostnadstaket på drygt 200 miljarder kronor, som regeringen och samarbetspartierna Liberalerna och Centerpartiet har kommit överens om, vilket är 40 miljarder mindre än det tidigare förslaget från Sverigeförhandlingen.