Pr-experten ger Tegnell både kritik och beröm

Å ena sidan vissa lättnader, å andra sidan stor smittspridning. Ibland är det svårt att få ihop budskapen från Folkhälsomyndigheten.
–När det är så är det svårt med acceptans och följsamhet, säger kommunikationsexperten Birger Lycken.

Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.

Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Samhälle och välfärd2021-04-18 19:51

Sedan pandemin fick Sverige i sitt grepp har det blivit många tvära kast i åtgärderna. Något som Folkhälsomyndigheten och regeringen kritiserats för.

Birger Lycken, expert på kriskommunikation på pr-byrån Westander, tycker att Sveriges kommunikationsstrategi har flera brister.

– Det finns några i mitt tyckte obegripliga regler och rekommendationer som de flesta av oss inte får ihop. Och när det är så är det svårt med acceptans och följsamhet, säger han.

"Måste vara pedagogisk"

Birger Lycken syftar särskilt på att 500 personer får vistas i gallerior, medan butiker och arenor har helt andra förhållningsregler.

– Om man ska komma med motstridiga budskap måste man vara väldigt pedagogisk, säger kommunikationsexperten Birger Lycken.

Han tycker att det skulle vara lättare att få förståelse för den svenska strategin om regeringen och myndigheterna var tydligare med att det handlar om svåra avvägningar mellan att rädda liv här och nu och att samtidigt skapa förutsättningar för uthållighet.

– Att erkänna att värdena står emot varandra, att vi behöver göra en klok och förnuftig avvägning, tror jag skulle göra det lättare för regeringen och leda till större acceptans och följsamhet.

Efterlyser mer empati

Mer empati är också något som kommunikationsexperten tror att Folkhälsomyndigheten och Anders Tegnell skulle tjäna på.

– Han skulle kunna ta mottagaren i handen och säga "Jag kan förstå om det här verkar förvirrande" eller "Jag förstår att det finns många frågor kring det här", det är så enkla nyckelrepliker att börja med. Det är konstigt att han inte lyckas tillägna sig den kompetensen mer.

– Vi behöver känna oss sedda för att kunna lyssna, säger Lycken.

Samtidigt ser han med blid blick på kriskommunikationen under pandemin.

– Ofta pratar man om hur viktigt det är att myndigheter är jättetydliga och jättekonsekventa. Men det som är speciellt med pandemin är att vi har väldigt olika förutsättningar och behov av information.

– Det gör att myndigheternas kommunikation måste vara komplex och fyllig, inte kortfattad och entydig. Jag tycker att de gjort mycket bra men de skulle behöva bli tydligare när det gäller de svåra, strategiska avvägningarna.

"Djupt imponerad"

TT: Vad kan konsekvenserna av otydlig kommunikation bli?

– Ju bättre regeringen och Folkhälsomyndigheten klarar av att kommunicera, desto fler kommer följa rekommendationer och riktlinjer, säger Birger Lycken men tillägger:

– Jag är djupt imponerad av Anders Tegnells förmåga att inte låta sig provoceras till att hamna i försvarsställning när han pressas av mängder med kritiska journalistfrågor, det har varit en stor styrka för honom och därmed en tillgång för Sverige och för pandemibekämpningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!