Under 22 månader har Skånetrafiken haft en trygghetslinje dit oroliga resenärer kan ringa. Totalt har sex anställda fått ta emot 593 samtal, men av dessa var 514 felringningar. Majoriteten av de 79 samtal som rör otrygghet har kommit in dagtid och varje samtal har kostat drygt 94 000 kronor, rapporterar Kristianstadsbladet.
Enligt en utvärdering, som tidningen har tagit del av, har de flesta av de 79 samtalen kommit från otrygga personer. Det har exempelvis rört sig om en man som kände sig ensam på en buss och en kvinna som ville ha sällskap vid en öde busshållplats.
I de fall där det har varit hotfulla situationer, exempelvis berusade personer som uppträtt illa, har trygghetslinjen inte kunnat agera. Det finns även exempel på att linjen haft en negativ påverkan i vissa situationer – personerna i fråga borde ha larmat polisen i ett första läge.
Den totala kostnaden för pilotprojektet uppgår till augusti i år till 7,5 miljoner kronor, varav 4,1 miljoner är personal- och utbildningskostnader och 3,3 miljoner kronor har gått till informationskampanjer.
Trygghetslinjen är fortsatt i gång, men förslaget till Region Skånes kollektivtrafiknämnd är att verksamheten läggs ner.