Feminister och gamers med mörk framtidstro

Generation Z har en mörk syn på samhällsutvecklingen – men en ljusare syn på sin egen framtid. Samtidigt blir pengar allt viktigare för unga, visar en ny studie.
–Man måste trygga sin tillvaro, säger Ulrik Hoffman, vd på Ungdomsbarometern.

Generation Z har en mörk syn på samhällsutvecklingen – men en ljusare syn på sin egen framtid. Arkivbild.

Generation Z har en mörk syn på samhällsutvecklingen – men en ljusare syn på sin egen framtid. Arkivbild.

Foto: Henrik Holmberg / TT

Samhälle2023-02-02 05:30

Trygghetssökande, medvetna och individualistiska. Så brukar dagens ungdomsgeneration – ibland kallad generation Z – beskrivas.

Det är en generation som har präglats av pandemin, och under det senaste året av krig och ekonomisk oro.

I årets generationsrapport från analysföretaget Ungdomsbarometern – som baseras på en enkät med över 16 000 unga i åldern 15–24 år – tycker för första gången en majoritet att samhället är på väg i fel riktning. Unga är bland annat oroliga för kriminalitet, ekonomi och klimatet.

Färre än en av fem unga tycker att samhällets framtid ser ljus ut.

– Vi ser en tilltagande, mörk samhällssyn. Vi har sett den här riktningen i flera år, men den tilltar i styrka, säger Ulrik Hoffman, vd på Ungdomsbarometern.

Mer än hälften av de unga håller inte med om påståendet att deras generation kommer att få det bättre än tidigare generationer.

"Tidig väckarklocka"

Tidigare har den mörka framtidstron gått hand i hand med en viss känsla av att kunna påverka samhället. Men nu upplever färre unga att de har den möjligheten.

– Där har det vänt ner ganska rejält. Det är en tidig väckarklocka, säger Ulrik Hoffman.

Det finns dock ljusglimtar. Känslan av att kunna påverka sin egen framtid är fortfarande stark bland unga, även om den har minskat något. Tre av fyra tror att deras egen framtid ser ljus ut.

– I grund och botten är det en ganska individualistisk generation, som inte nödvändigtvis sätter likhetstecken mellan vad de själva gör och vad som händer i samhället, säger Ulrik Hoffman.

Det finns fortsatt ett stort intresse för politik och samhällsfrågor. Men intresset för en del sakfrågor – som jämställdhet, rasism och i viss mån även miljö- och klimatfrågor – har gått ner.

– Det är fortfarande några av de absolut viktigaste frågorna. Men de frågorna är inte lika viktiga som de var för unga för fem år sedan, säger Ulrik Hoffman.

Stort fokus på materialistiska värden

Tjejer identifierar sig själva främst som feminist, hundmänniska och träningsmänniska. Killar ser sig själva som gamer, träningsmänniska och livsnjutare.

– Här har vi sett en nedgång under några år när det gäller politiskt laddade identiteter, som feminist, antirasist, miljövän, som i någon mån ersätts av ökningar när det gäller lite mer intresseorienterade identiteter, säger Ulrik Hoffman.

En trend där pengar har blivit viktigare för unga har synts i flera år, med en tydlig ökning i årets rapport, enligt Ulrik Hoffman. Han ser tre möjliga förklaringar.

Det handlar om att trygga sin tillvaro när man ser mörkt på framtiden, om att pengar blir viktigare på grund av inflationen när allt blir dyrare, samt om att det har blivit mer statusfyllt med pengar för unga.

– Till en del kommer det från en influencerkultur som ju lägger ganska stort fokus på materialistiska värden – att visa det senaste, dyraste, häftigaste som de har köpt. Det är inte tabubelagt längre som det var för ett par år sedan, säger Ulrik Hoffman.

Generation Z värdesätter familjen högt. Men att träffa den rätta, gifta sig och skaffa barn skattas nu som mindre viktigt för att bli nöjd med tillvaron i framtiden. Kanske hänger det ihop med den mörka tron på samhällsutvecklingen, enligt Hoffman.

– Om man tycker att samhällets framtid ser mörk ut så kommer man navigera därefter.

Fakta: Generation Z

Dagens ungdomsgeneration brukar ibland kallas för Generation Z.

Här är några saker som särskiljer generationen:

Familjen i fokus:

En generation som tycker om att umgås med sina föräldrar. Målbilden är ofta att uppnå samma livsstil som föräldrarna, med villa och Volvo.

Ökat hälsointresse, men även ökad ohälsa:

Ungas intresse för hälsa och att leva hälsosamt ökar. Här finns en grupp som lägger mycket tid på att träna, samtidigt minskar vardagsmotionen generellt.

Är mindre ute på stan:

Det är en generation som dricker mindre alkohol, och där även intresset för att träffa nya människor har gått ner. Större fokus på att vara hemma med familjen, prestera i skolan och leva hälsosamt.

Söker trygghet och kontroll:

I en omvärld som ses som osäker och med en dyster syn på samhällets framtid söker den här generationen trygghet och kontroll, i alltifrån arbetslivet till prisjämförelser och klimatavtryck.

Större möjlighet att påverka:

Dagens unga har fått påverka mer hemma, i skolan och har ett större intresse för politik. Smartphones har förändrat möjligheterna att påverka.

Mer olika varandra:

Skillnaderna är större än någonsin. Det märks på alltifrån medievanor till intressen, subkulturer och värderingar.

Källa: Ungdomsbarometerns generationsrapport 2023


Fakta: Undersökningen

Ungdomsbarometerns Generationsrapport är en årlig digital enkätundersökning.

Den riktar sig till unga i Sverige som är 15–24 år.

Undersökningen är genomförd 6 oktober–14 november 2022. 16 295 personer har svarat.

Några siffror från rapporten:

55 procent uppger att de tycker samhällsutvecklingen är helt eller delvis på väg åt fel håll.

45 procent tycker att samhällets framtid ser mörk eller ganska mörk ut. Det är en ökning med 21 procent jämfört med 2014.

76 procent tycker att den egna framtiden ser ljus eller ganska ljus ut.

Källa: Ungdomsbarometerns generationsrapport 2023

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!