Rekordmånga samtal kom in till SOS Alarm under förra året, nästan 4,1 miljoner – i genomsnitt mer än 11 000 per dygn.
Men många av samtalen hade kunnat undvikas. Var tredje samtal är en felringning, och majoriteten av dessa är så kallade fickringningar, alltså att någon råkar ringa 112 när mobiltelefonen ligger i fickan.
– Större delen av resten är folk som tröttnar på att sitta i kö till exempel, till 1177 eller andra nummer som de tycker tar för lång tid. Då ringer de larmnumret i stället, säger Charlotte Näsström Morén, pressansvarig på SOS Alarm.
Drygt tio sekunder längre
I och med att trycket var så högt på larmnumret ökade också svarstiderna. 25,6 sekunder landade den genomsnittliga svarstiden på. En ökning med drygt tio sekunder jämfört med det föregående året. Och långt över alarmeringsavtalets krav som är åtta sekunder. Något som man ser allvarligt på hos SOS Alarm.
– Det är en av våra största prioriteter det här året att försöka komma till rätta med de långa svarstiderna. Men det handlar om att stärka upp med bemanning och om att gå ut med information till allmänheten så att man använder rätt nummer, säger Charlotte Näsström Morén.
Fler operatörer
Under året kommer SOS att göra den största satsningen på länge med att anställa fler operatörer, enligt Näsström Morén, Man ska också ha kampanjer i traditionella och sociala medier om när man ska ringa 112 och när man ska ringa exempelvis sjukvårdsupplysningen.
– Man ska inte skuldbelägga dem som ringer fel, utan nu får vi se till att man ringer rätt vårdkedja. 112 ska vara ett akutnummer och det är inte alltid det används som det.