Den kampanj som startat nu har sin utgångspunkt i koranbränningen utanför Stockholms moské vid Medborgarplatsen på Södermalm under onsdagen.
Enligt desinformationen som sprids stöds händelsen av svenska staten och polisen. Ett annat påstående är att det bara är Koranen bland de heliga skrifterna som får brännas.
– Det är effektiva berättelser som delas mycket för att människor upprörs. Det är tydliga offer och förövare i den: den svenska staten mot Koranen som betyder så oerhört mycket för många människor, säger Mikael Östlund, kommunikationschef vid Myndigheten för psykologiskt försvar (MPF), till TT.
Så misstro
Enligt honom drivs desinformationskampanjen av två faktorer; dels medveten spridning av aktiva aktörer, dels det som brukar kallas för missinformation, alltså information som människor sprider för att man tror att den är sann.
– Det gör vi oss alla säkert skyldiga till ibland. Men vi i Sverige har ju rätt att gå omkring och säga vad vi vill som är osant. Vår yttrandefrihet är ju väldigt långtgående på det sättet, men när det får de här följderna utomlands är det ju olyckligt, säger han.
Syftet med kampanjen nu är, precis som vid den tidigare så kallade LVU-kampanjen, att skapa medvetna falska historier för att skada Sverige, angripa det svenska samhällssystemet och så misstro mellan folk och myndigheter samt mellan samhällsgrupper, berättar Östlund.
"Är extremt"
– Man får komma ihåg att Sverige är extremt i andras ögon. Vi är liberala, har långtgående rättigheter för många människor och har ett grundlagsskydd för det. Det är inte normen i världen och då är vi extrema och man kan klistra på budskap på det.
Desinformationen sprids också av både kända aktörer, som varit aktiva tidigare, men det har dykt upp nya konton och sammantaget är de också fler. På så sätt har spridningen blivit större.
– Följare till konton kommer ju alltid att vara fler än de som driver kampanjerna, men hur många de är som driver och följer i det stora hela är svårt att säga. Det fria ordet kommer alltid att segra, det är min fasta övertygelse, men innan det kan den svenska bilden påverkas och många kan hinna uppröras.
Aggressiva tongångar
Det är heller inte bara mängden desinformation som sticker ut, även tongångarna har blivit mer aggressiva, menar han.
Vad för hotbild som kan riktas mot Sverige i samband med kampanjerna vill Östlund däremot inte gå in på.
– Jag gör inga sådana bedömningar eller gissningar, det är en fråga för Säpo. Men vi kan ju se att det uttalas uppmaningar även om vi inte tittar konkret på det.
Han tillägger att MPF:s uppdrag handlar om att analysera vilka sårbarheter som finns, som exempelvis en redan existerande oro och en misstro till myndigheter.