De flesta distansarbetare har sedan restriktionerna släpptes återgått till arbetsplatsen. Under pandemin minskade resandet i Sverige med upp till 30 procent, och i 98 procent av kommunerna.
Men sedan restriktionerna lyfts och vardagen återgått till det mer normala har också resandet ökat igen – och därmed utsläppen, enligt Telias tjänst Travel Emission Insights, som analyserar koldioxidutsläpp kopplat till resmönster och färdmedelsval.
Reduktionstakten av utsläpp i Sverige stannade av under det första kvartalet 2022. En avsevärd ökning i det dagliga pendlandet i större städer, storstäder och i pendlingskommuner nära en storstad uppges vara en bidragande orsak till det.
I storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö ökade koldioxidutsläppen i snitt med 17 procent jämfört med första kvartalet 2021.
Trots att fler åker till kontoret för att jobba är mängden koldioxidutsläpp inte helt tillbaka till utgångsläget innan pandemin. Kristofer Ågren, chef för Data Insights på Telia, konstaterar att även om antalet långpendlare i kommuner nära en större stad har ökat, visar analysen på en förbättrad och stadig reduktionstakt.
"Det pekar på en ihållande ”jobbahemma-effekt” för långväga pendlare. Men det som kan vara betydande för kommunerna är att reduktionstrenden stannat av i hela landet och når inte upp till den minskning på 7,6 procent per år som krävs för att nå klimatmålen från Parisavtalet", skriver han i ett pressmeddelande till TT.