Ett liknande scenario, men inte fullt sÄ allvarligt, intrÀffade pÄ mÄndagsförmiddagen. Swedbanks kunder upplevde stora problem, och kunde inte logga in pÄ hemsidan eller anvÀnda apparna. Enligt medieuppgifter fungerade det inte heller att betala med kort.
Samtidigt drabbades Nordea av problem med vissa kortbetalningar pÄ morgonen, ett problem som kunde lösas snabbt. LÀngre tid tog det för Swedbanks tjÀnster. Först omkring fyra timmar senare meddelade banken att störningen var avhjÀlpt.
ââMan mĂ„ste ha respekt för att saker och ting kan hĂ€nda och att tjĂ€nsterna kan gĂ„ ner. Men det Ă€r viktigt att sĂ„dana system byggs robusta och resilienta sĂ„ att enskilda fel inte fĂ„r konsekvenser för kunderna, sĂ€ger Jan-Olof Olsson, handlĂ€ggare inom försörjningsberedskap vid MSB.
Tips: Ha flera betalkort
Konsekvenserna av en kollaps i kortsystemen har blivit allvarligare i takt med att kontantbetalningen i samhÀllet minskat. I alla fall hos dem som fortfarande Àr beroende av en och samma betalningsalternativ.
Bankerna har historiskt jobbat hÄrt för att vÀrva helkunder, vilket gör att mÄnga Àr utlÀmnade till en och samma bank och kortleverantör.
ââUppmaningen Ă€r att man inte Ă€r helkund, sĂ€ger Olsson.
TT: Hur ska man tÀnka som bankkund?
ââEtt sĂ€tt att sprida riskerna Ă€r att ha fler betalkort, sĂ„ man inte Ă€r beroende av en leverantör. Och kontanter, som Ă€ndĂ„ Ă€r ett vĂ€ldigt robust och resilienta betalningsmedel.
TT: Hur mycket kontanter bör man ha hemma?
ââAllt beror pĂ„ hur mycket förmĂ„ga och vilka marginaler man har. Men det Ă€r bra om man har tillrĂ€ckligt för att gĂ„ till affĂ€ren och handla mat och bensin till bilen. SĂ„ att man Ă„tminstone kan klara att köpa det nödvĂ€ndigaste för nĂ„gra dygn.
"Stora besvÀr"
Swedbank sÀger sig ha konstaterat vad mÄndagens störning berott pÄ, men vill inte gÄ ut med vad det handlar om.
Det finns krav pÄ att banker och finansiella institut rapporterar in vÀsentliga hÀndelser som störningar i betaltjÀnster till Finansinspektionen.
"SÄdana hÀr störningar kan orsaka stora besvÀr för de konsumenter som drabbas. Det Àr dÀrför viktigt att bankerna arbetar för att minska risken för störningar, att bankerna ÄtgÀrdar dem skyndsamt nÀr de trots allt sker och att bankerna ger sina kunder information", skriver Finansinspektionen i ett mejl till TT.