Från den dagen får Trafikverket möjlighet att flytta fordon i fler fall än tidigare, exempelvis fordon i diken eller fordon på rastplatser som används för bosättning och andra ändamål än parkering.
"Det här blir ytterligare ett sätt att komma åt fordonsmålvakter som ofta används i brottslig verksamhet", säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) i ett pressmeddelande.
Dessutom försvinner den så kallade fyradagarsregeln. Det innebär att ett fordon oftast ska kunna flyttas omedelbart i stället för att först lappas med uppmaning om att flytta senast en viss dag.
Flera åtgärder
Med dagens regler kan ett fordon flyttas när ägarens obetalda felparkeringsavgifter överstiger 5 000 kr. Från den 1 januari 2024 ska i beloppet även ingå andra fordonsrelaterade skatter och avgifter som till exempel trängselskatt.
På senare år har politikerna skärpt åtgärderna mot bilmålvakter. Från årsskiftet 2020/2021 gäller till exempel användningsförbud för fordon som kan kopplas till en skuld på minst 5 000 kronor i felparkeringsavgifter som blivit liggande i sex månader efter sista betalningsdatum.
Struntar i allt
Bilmålvakter kallas personer utan tillgångar som låter sig registreras som ägare av fordon i stället för den egentlige ägaren. Poängen är att bilmålvakten systematiskt struntar i att betala olika avgifter.
I extrema fall har bilmålvakter visat sig stå som ägare till tusentals fordon och dragit på sig miljontals kronor i skulder i form av obetalda skatter, försäkringar, parkeringsavgifter eller p-böter. Fenomenet har varit mest förekommande i Skåne.