"Säg hej!", uppmuntrade Luleå kommun i kampanjen för ett "vänligt och nära Luleå".
Hälsningskampanjen snappades upp av bland andra brittiska BBC som rapporterar om "staden så långt norrut att invånarna knappt har dagsljus under vintermånaderna." BBC förklarar också att invånarna i Norrbottens största stad har "ett rykte om att vara reserverade och till och med osällskapliga ibland" och att "lokalbor pratar så lite att ordet 'ja' bytts ut mot en skarp inandning".
Kampanjen har också uppmärksammats i tyska, amerikanska, sydafrikanska, franska och japanska medier, enligt SVT Nyheter Norrbotten.
Stärka tryggheten
Åsa Koski, social hållbarhetsstrateg i Luleå kommun, skrattar lite åt BBC:s beskrivning och hävdar att Luleå inte har ett utmärkande behov av mer vänlighet.
– Vi har ett vänligt och tryggt klimat i dag, och det vill vi behålla och stärka nu när staden ska växa och bli mycket större, säger hon till TT.
Hon och hennes kolleger är väldigt förvånade över den internationella uppmärksamheten.
– Vi har nog haft tur när kampanjen snappades upp av någon på besök i Luleå. Vi tror också att det finns ett stort behov av positiva nyheter, nu när omvärldsläget är som det är.
Hemskt många hej
Kampanjen pågår ett par dagar till så någon utvärdering har inte gjorts. Men Åsa Koski och hennes kollegers intryck är att den haft effekt.
– Den har blivit lite av en snackis. Skolor och idrottsföreningar har plockat upp kampanjen, och haft aktiviteter med den i klasser och lag. En klass räknade hur många som besvarade en hälsning, och en elev fick 450 hej på två dagar, tar hon som exempel.
– Vi tror inte att en liten kampanj är lösningen på ett samhällsproblem, men den ger var och en ett verktyg att göra sin stad lite, lite trevligare.