Julafton blev som vanligt en hektisk historia för personalen på SOS alarm. Antalet samtal landade på 10 500, en tioprocentig ökning jämfört med fjolårets 9 400.
– Överlag handlar det om den sortens samtal vi brukar få in under julen, mycket bränder och trafikolyckor. Generellt brukar också psykisk ohälsa och ensamhet märkas särskilt mycket, säger Staffan Ekengren.
Generell ökning
Han påpekar samtidigt att man ännu inte hunnit analysera siffrorna på djupet, men att det finns vissa faktorer som sticker ut, bland annat vädret.
– Det var ganska stökigt vädermässigt på sina håll under julaftonen. Många var ute och körde bil och påverkan på tågtrafiken med inställda avgångar kan ha inneburit att det blev mer trafik än vanligt på vägarna.
Men det är inte bara runt jul och andra högtider som trycket på larmoperatörerna går upp. Under första halvan av december ökade samtalsfrekvensen med 20 procent i förhållande till samma period 2020 och enligt Staffan Ekengren har man märkt en stigande trend de senaste åren, där samtalen successivt blivit allt fler.
– Det har ökat under pandemin, men det finns även andra orsaker som befolkningsökningen. En känsla vi har är det helt enkelt händer mer överlag.
Längre kötider
Trycket har också inneburit att väntetiderna för dem som ringer 112 har blivit längre. Enligt det avtal som SOS Alarm har med staten ska den genomsnittliga väntetiden inte vara längre än åtta sekunder under ett helår. Men i år ser man ut att hamna på nära det dubbla, omkring 15 sekunder.
Staffan Ekengren säger att tidsfrågan är den högst prioriterade för SOS Alarm och att man jobbar med flera olika sorters åtgärder för att komma till rätta med problemet.
– Framför allt handlar det om bemanningsrelaterade orsaker. Vi håller på att rekrytera ungefär 130 medarbetare som löpande kommer att börja jobba hos oss under det kommande halvåret. Det är både sådana som täcker upp för personal som har slutat men också en utökning av den samlade personalstyrkan.