Störningar hos Axfood – kunder kan inte blippa

Ett stort antal butiker tillhörande livsmedelskoncernen Axfood drabbades på måndagen av problem med kortbetalningar. Enligt Axfoods pressavdelning gäller problemen kontaktlösa betalningar.

Bland annat Willys-butiker har problem med betalningar. Arkivbild.

Bland annat Willys-butiker har problem med betalningar. Arkivbild.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Samhälle2024-05-20 18:44

– Det fungerar att betala med kontanter, och det fungerar om man har ett betalkort med chip. Det är blipp-betalningar som inte fungerar, sade Magnus Törnblom, presschef vid Axfood, vid 18-tiden.

Matkedjorna Willys, Hemköp, Citygross och Tempo – som alla helt eller delvis ingår i Axfood – har drabbats av problemen.

– Det handlar om tekniska problem hos en betaltjänstleverantör, och inte någon attack, säger Magnus Törnblom.

– Alla butiker har inte drabbats, men en stor andel.

Felet uppstod vid lunchtid på måndagen. Vid 22-tiden meddelade Axfood att en uppdatering genomförts för att lösa problemen med de kontaktlösa betalningarna.

"Vi ser att även de betalningarna nu successivt börjat fungera i våra butiker igen. Vi fortsätter jobba på för att så snabbt som möjligt få allt att fungera som det ska, och räknar med att det ska fungera till i morgon bitti igen", skriver Magnus Törnblom i ett mejl till TT.

Ett liknande fel drabbade Axfoods butiker även i fredags, då det heller inte gick att genomföra blippbetalningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!