De senaste tio åren har antalet organisationer med så kallade 90-konto ökat med 25 procent. Tommy Jonsson, ekonomiansvarig på Svensk insamlingskontroll, den instans som beviljar 90-konton, ser flera skäl till att intresset växer.
– Jag tror att organisationerna vill ha den här seriositetsstämpeln på sin verksamhet.
Att kunna bevisa att organisationen sköter sig och att pengarna går till det man säger att de ska, har blivit allt viktigare i takt med att insamlingar i sociala medier blivit allt vanligare.
– I dag är det enkelt att samla in pengar och man vill slippa misstron som finns mot insamlingar i sociala medier.
Organisationerna med 90-konto är relativt jämnt fördelade över olika områden, men det går att se trender. Nya organisationer fokuserar ofta på aktuella frågor. I samband med flyktingkrisen engagerade sig många i det och på senare år är det coronapandemin och klimatkrisen som har legat högt.
Att fler ansöker om 90-konto speglar ett växande samhällsengagemang, tycker Tommy Jonsson.
– Vi känner att det är fler och fler som vill engagera sig. Man vill inte bara skänka hundra kronor då och då utan bildar en organisation för att ge mer stöd och då vill man ha den här kvalitetsstämpeln.