Stockholms grönblå majoritet beslutar på måndag att införa krav på polistillstånd för elsparkcyklar. Beslutet medför att antalet elsparkcyklar från årsskiftet minskar från dagens 23 000 till 12 000. Även antalet uthyrningsföretag begränsas från dagens åtta till tre.
– Bolagen kommer att få informationen om beslutet i dag (fredag), säger Daniel Helldén.
TT: Hur har ni kommit fram till att just tre bolag är lämpligt?
– Vi har tittat på andra städer där det har har fungerat. Det ger fortfarande konkurrens och samtidigt blir det inte för många bolag att hantera för brukaren. Volymen per bolag ska bli tillräckligt stor, men ett bolag får inte ha fler än 4 000 elsparkcyklar.
TT: Tror ni att regleringen kommer att lösa problemen?
– Vi hoppas det. En halvering av antalet elsparkcyklar är nog en rimlig nivå för att få det att fungera.
Regler blir tvingande
Med tillståndet kommer också en villkorsbilaga med regler, däribland en hastighetsbegränsning till 15 kilometer i timmen under fredags- och lördagskvällar från klockan 22.
– Elsparkcyklar måste också tas bort från trottoarer inom två timmar.
Tidigare har det inte varit tvingande regler i avsiktsförklaringen men nu kommer det mesta att bli det från årsskiftet, fortsätter han.
– Det handlar bland annat om att kundtjänst ska kunna svara på svenska, ha stöd som är tillräckligt stabila så att elsparkcyklarna inte välter, att brukaren ska fotografera cykeln när de ställer ifrån sig den, att cyklar tas upp från vatten och att man inte får parkera närmare än tio meter från entré till tunnelbanan.
Avgift införs
I samband med regleringen införs också en avgift på 1 400 kronor per elsparkcykel, vilket Helldén hoppas ska leda till att bolagen tar hand om cyklarna bättre.
– Men det är också en fråga om att lika villkor gäller när den offentliga marken används.
TT: Ser du fortsatt elsparkcyklar som en del av Stockholms trafikbild?
– Ja, det gör jag. Elsparkcyklarna används till 60 000 resor dagligen i Stockholm så det finns ett behov. Det här syftar inte till att ta bort dem utan det är i grunden ett smart transportmedel om brukarna sköter sig. Det viktiga är att styra upp det funktionellt för att inte störa folk på trottoarer.
Transportstyrelsen har utrett frågan i tre etapper och efter att utredningen blev klar i mars sattes arbetet igång med att ta fram reglerna, förklarar Helldén, som tillägger att de jobbat med frågan och efterfrågat lagändringar redan 2019.
– Men det är klart att mängden av elsparkcyklar i sommar och de problem vi haft har påverkat vårt arbete, och så klart också trafiksäkerheten och den tragiska dödsolyckan i Västerås, säger Helldén.