Nation Brands Index (NBI) är en studie som mäter styrkan i olika nationers varumärken. Sammanlagt har över 60 000 personer i 20 länder tillfrågats om sin syn på 60 andra länder.
I årets undersökning behåller Sverige sin nionde plats från i fjol, en placering som ligger i linje med hur det sett ut senaste decenniet.
I några länder rankas dock Sverige lägre än förra året. Den största försämringen syns i Kina och Ryssland, där Sveriges placering sjunkit med sju platser till plats 13 respektive tio. I Turkiet och Kanada har placeringen sjunkit med fyra platser till plats elva respektive tio. Lägst, på plats 16 av 60, rankas Sverige i Saudiarabien.
"Vi ser att årets resultat präglas av det försämrade säkerhetsläget i världen. Sveriges ansökan om Natomedlemskap samt att vi tillsammans med stora delar av västvärlden har uttryckt vårt stöd för Ukraina har fått viss effekt på bilden av Sverige", säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet i en skriftlig kommentar till TT.
De länder där Sverige enligt undersökningen har högst anseende är Tyskland, Frankrike och Polen. Mest positiv är bilden av Sverige bland annat när det gäller jämlikhet, samhällsstyre och hur attraktivt landet är att bo, arbeta och investera i.
"Bilden av Sverige är på en övergripande nivå stabil, men årets resultat visar att uppfattningen om ett land påverkas av aktuella händelser både i och utanför det egna landet", säger Madeleine Sjöstedt.