"Genom att personer bokar passtider, vars enda syfte är att boka upp tider och överlåta till andra, försvårar man för de som verkligen behöver nytt pass och det är naturligtvis något vi behöver komma till rätta med", säger Magnus Roglert, chef enheten för förvaltningsrätt vid myndigheten, till polisens hemsida.
Samtidigt lyfts tre andra faktorer fram som de främsta anledningarna till att köerna är så långa just nu: att många inte förnyat sina pass under pandemin, att det är vanlig högsäsong för att förnya passet och att restriktionerna i samhället släpptes "på en och samma gång".
"Vi jobbar på ett flertal olika tekniska lösningar för att hantera detta, men som en initial åtgärd så har passbokningarna blivit personliga. Det betyder att man uppger sitt namn vid själva bokningen. Det nya systemet är ett första steg för att stävja missbruket av att en person bokar upp flera tider", säger Roglert.
I en intervju med Expressen, från i söndags, sade Magnus Roglert att man även ville stoppa robotar från att automatiskt boka nya tider och att en teknisk lösning ska vara på plats inom två veckor.
– Vi arbetar med en teknisk lösning för att kunna hindra att en och samma individ eller robotfunktion kan boka hur många tider som helst. Senast i dag fick jag info av IT-avdelningen att arbetet går väldigt bra. Vi hoppas lösningen är klar inom två veckor, sade han då.