Telia drabbades av omfattande driftsstörningar vid lunchtid på måndagen. Tillgången till hemsidan och tjänsten Telia Play påverkades. Det förekom även störningar i telefonin för flera regioner och myndigheter som polisen, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Folkhälsomyndigheten, Transportstyrelsen och Centrala studiestödsnämnden (CSN).
Iréne Krohn på Telia meddelade vid 17.30-tiden att teknikerna hade hittat orsaken till driftsstörningen och att det handlade om ett tekniskt fel. Telias förhoppning är att allt ska fungera under tisdagen, men det finns ingen klar prognos.
– Tjänsterna är i gång. Men system ska startas om och vissa tjänster tar tid och kommer upp gradvis. Främst berörs våra företagskunder och vi har kontakt för att se att tjänsterna återgår till normal funktion, säger Krohn till TT vid 20-tiden.
– Vi kommer nu att påbörja en grundlig analys för att säkerställa att det inte händer igen.
TT: Hur ser ni på det inträffade?
– Vi ser naturligtvis mycket allvarligt på det här och beklagar verkligen till de kunder som har berörts av de här felen, säger Krohn.
Påverkade även grannländer
Under dagen gick det till exempel inte att ringa polisen på 114 14, och i Region Skåne gick det inte att kontakta vårdcentraler eller den centrala växeln, och patienter som suttit i långa telefonköer miste sina platser när telefonnätet lade av, rapporterar Sydsvenskan.
I Region Uppsala fungerade telefonin generellt – men inte det kösystem som vårdcentralerna använder sig av, rapporterar Dagens Nyheter. I Gävleborg påverkades möjligheten att beställa färdtjänst och sjukresor, och det gick inte att nå 1177.
Problemen påverkade även Telias tjänster i exempelvis Danmark, Norge och Finland.
Post- och telestyrelsen (PTS) har följt utvecklingen och räknar med att Telia kommer att skicka en incidentrapport.
– Det är respektive operatör som har ansvar för att operativt säkra upp sina nät och tjänster i ett sånt här läge. Det är de som ska fixa detta. Men vi följer det här, så klart, säger Petter Öhrn, pressansvarig på PTS, till TT.
– Sedan kommer man troligtvis in med en incidentrapport, så att vi får titta igenom händelsen och se vad som inträffat. Sedan får vi på PTS se hur vi går vidare från det.
Få avbrott rapporteras
Rapporten skulle kunna leda till att PTS gör en tillsyn.
– Den är framåtsyftande. Vilka åtgärder vidtar man för att det inte ska hända igen? Men det finns också möjlighet att lägga ett föreläggande, säger Petter Öhrn.
Det är bara ett fåtal telekomavbrott om året som bedöms vara så allvarliga att operatören skickar en rapport om driftincident till Post- och telestyrelsen. 2020 fick PTS in tre sådana rapporter, 2021 och 2022 en varje år.