Tusentals söker hjälp för att klara matinköpen

Hushåll med redan låga inkomster har i takt med den stigande inflationen hamnat i en allt svårare situation under de senaste månaderna. Något som lett till ett allt högre tryck på de sociala matbutiker som drivs av några av landets frivilligorganisationer.
–Vår verksamhet är livsviktig, säger Ida-Lina Frisell Aasland, verksamhetschef för MatRätt i Göteborg.

Allt fler söker sig till landets sociala matbutiker, där medlemmarna kan handla mat för betydligt lägre priser än i vanliga affärer. Arkivbild.

Allt fler söker sig till landets sociala matbutiker, där medlemmarna kan handla mat för betydligt lägre priser än i vanliga affärer. Arkivbild.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Samhälle2022-09-17 07:15

Skenande matpriser i kombination med en allt högre inflation gör att allt fler söker medlemskap i så kallade sociala matbutiker. Här kan medlemmarna, som antingen får försörjningsstöd eller har en månatlig snittinkomst strax över 11 000 kronor efter skatt, köpa donerade varor med exempelvis korta datum eller med mindre skador på förpackningarna till en tredjedel eller mindre av kostnaden i vanliga butiker.

I Malmö slog Matmissionen under hösten 2021 upp portarna i köpcentret Mobilia. Butiken, som drivs av Skåne Stadsmission, hade vid invigningen i oktober 500 medlemmar, ett antal som nu ökat till nära 4 000. De senaste månadernas höga tryck har också lett till att man nu blivit tvungen att pausa möjligheten för fler personer att ansluta sig, enligt Maria Kratz-Larsen, butikschef Skåne stadsmission.

– Vi har nått en kritisk punkt och därför måste vi från och med den 1 september pausa möjligheten för nya medlemmar att ansluta sig. Just nu är det för många som vill handla i butiken, och vi behöver tid för att skapa strukturer för att kunna hantera fler kunder, säger hon.

De senaste månadernas ökande tryck ledde till att butiken i juni började använda en app för att hantera det allt större flödet, och sedan man i juli öppnade för digitala medlemsansökningar har antalet ansökningar fördubblats för varje vecka.

Enligt Maria Kratz-Larsen består kundkretsen i Malmö till största delen av barnfamiljer, men här finns även många pensionärer – och behovet av verksamheten är stort.

– För mig som socialarbetare känns det skrämmande att det handlar om så många människor. De som har behov av att bli medlemmar i Matmissionen har nog funnits där även tidigare, men nu är det mycket svårare för en person som lever på sjukpenning eller på en låg pension att handla i en vanlig butik, säger hon.

"Fruktansvärt stor ökning"

Även i Göteborg har tillströmningen av medlemmar till de två butiker som drivs av den ideella organisationen Räddningsmissionen under namnet MatRätt ökat explosionsartat under de senaste månaderna, enligt Ida-Lina Frisell Aasland, som är chef för verksamheten.

– I vår första butik som öppnade 2020 hade vi ungefär 200 medlemsansökningar i månaden – men efter att vi öppnade vår andra butik i april får vi nu in 2 000 ansökningar i månaden. Och det är en markant stor ökning, säger hon.

Enligt Ida-Lina Frisell Aasland har många av de personer som under de senaste månaderna sökt medlemskap varit berättigade tidigare att söka medlemskap men kunnat klarat sig ekonomiskt, trots låga inkomster – något som vårens prisökningar satt stopp för.

– Det är därför vi ser denna explosiva ökning – när priserna på drivmedel, el och mat går upp samtidigt, så finns det inte längre några marginaler, säger hon och fortsätter:

– Vår verksamhet är livsviktig. Tidigare var sociala livsmedelsbutiker ett komplement, men i dag är de ett förstahandsval för många. Och det ställer också stora förväntningar på oss.

"Utsatthet som inte syns"

I Stockholmsområdet öppnade Matmissionen, som är en del av Stockholms stadsmission, sin första butik för sju år sedan. Sedan dess har ytterligare tre butiker slagit upp portarna i regionen, varav två bara i år – och även här har antalet medlemsansökningar överträffat alla prognoser, enligt Johan Rindevall, chef för Matmissionen i Stockholm.

– En viss ökning var väntad, men tillflödet av medlemmar har varit långt större än vi trodde. Vi hade räknat med att varje butik skulle dra till sig ungefär 2000 medlemmar det första året, men bara på ett halvår har vi fått in tre gånger så många, säger han.

Runt 40 procent av kunderna i Stockholmsbutikerna har uppgett att de är barnfamiljer, men under våren har även ansökningarna ökat bland pensionärer, personer som är sjukskrivna eller arbetslösa. I september öppnar ytterligare en butik i Kista Galleria utanför Stockholm, och enligt Johan Rindevall blir behovet av verksamheten allt större.

– Matfattigdom är i sig inte något nytt, men ökningen av antalet personer som söker sig hit tyder på att allt fler behöver oss. Bara i Stockholm lever 270 000 människor i det som kallas för låg ekonomisk standard eller relativ fattigdom, och jag tror att behovet av vår verksamhet bara kommer att öka, säger han.

Fakta: Sociala butiker

I så kallade sociala butiker består sortimentet av varor som donerats av livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln. Det kan bland annat handla om färskvaror med ett kort bäst före-datum, felmärkta produkter eller annat överskott.

Matmissionen:

Har butiker i Stockholm och Malmö och drivs av Stockholms och Skånes stadsmissioner.

MatRätt:

Har två butiker i Göteborg och drivs av frivilligorganisationen Räddningsmissionen.

Personer med exempelvis försörjningsstöd, etableringsersättning eller Migrationsverkets dagersättning är automatiskt kvalificerade för ett medlemskap.

Personer med en månadsinkomst som inte överstiger 11 190 kronor kan ansöka om medlemskap.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!