Stockholms stad har gett sig den på att halvera antalet sparkcyklar i staden. Bland annat ska bara tre företag få bedriva sådan verksamhet efter årsskiftet.
Eric André, Sverigechef på uthyrningsföretaget Voi, uppger i ett mejl till TT att företaget ser positivt på att Stockholms stad ställer krav på operatörerna. Voi hoppas få vara ett av företagen som får fortsätta hyra ut elsparkcyklar i Stockholm under nästa år.
"Att sätta ett tak på antalet operatörer är något som flera andra städer runtom i Europa tidigare har gjort. Det skapar goda förhållanden för konkurrens", säger Eric André i mejlet.
Voi är medvetet om det fortfarande finns utmaningar gällande parkering och trafiksäkerhet.
"Det krävs ytterligare investeringar och engagemang från operatörerna för att få en ökad ordning", säger André.
Bolt är en annan av de aktörer som hyr ut elsparkcyklar i Stockholm, och bolaget är i grunden positivt till Stockholms stads initiativ.
"Att sätta ett maxtak för att minska antalet oanvända elsparkcyklar tror vi är rätt väg att gå. Det är just de oanvända elsparkcyklarna som måste bort", skriver Alexander Liljeblad, chef för Bolts elsparkcykeluthyrning i Sverige, i ett pressmeddelande.
Liljeblad tror också att parkeringsböter och avgifter för att använda allmän mark är ett effektivt sätt att skapa ordning. Däremot ifrågasätter han begränsningen av antalet uthyrningsföretag eftersom det kan försämra konkurrensen.