När Sjöfartsverket rundar av isbrytarsäsongen nu i slutet av maj är det efter en lugn period med färre utryckningar än under motsvarande säsong i fjol.
Under vintern 2022-2023 har landets fem statsisbrytare sammanlagt assisterat 614 fartyg, vilket kan jämföras med 698 fartyg under fjolårssäsongen. Utöver Sjöfartsverkets assistans tillkommer ett visst antal inhyrda insatser.
Blåsigare vintrar
Behov av färre insatser med isbrytning ska dock inte tolkas som en trend, enligt Emma Grönkvist, biträdande driftsledare vid Isbrytarledningen på Sjöfartsverket. Så här milda vintrar förekom även under 1930-talet, påpekar hon.
Däremot förekommer blåsiga vintrar allt oftare på senare år till följd av ett mildare klimat, vilket skapar tjockare, mer svårbearbetad is, framhåller Grönkvist.
– Isutbredningen är mindre, men vi behöver assistera mer på mindre ytor, med is som pressats samman av vinden, till isvallar, säger hon till TT.
Isbrytning ner till Umeå
Denna säsong när vinterkylan slog till först i mars har de fem statsisbrytarna Ale, Frej, Ymer, Atle och Oden inte behövt rycka in i de södra delarna av landet. Insatserna har i stället till stor del begränsats till Bottenviken, ner till Umeå.
Inte heller detta ska ses som en trend, enligt Emma Grönkvist.
– Rätt som det är kan en kall vinter slå till igen. Då får vi ta oss ner även till de södra delarna av landet, säger hon.
Mälaren är så pass grund att den hunnit frysa till is under säsongen. Där har Sjöfartsverket däremot inte behövt göra någon insats denna säsong, utan nöjt sig med att uppmana fartyg att se till att ha beredskap för isarna.