Isbrytarsäsongen har hittills varit lugn till följd av att temperaturen sjunkit till jämförelsevis få minusgrader.
– Vi borde ha legat på omkring minus 10, 20 eller 35 dagtid och någon natt med minus 30 i Norrbottens kustland, men det har vi inte haft än, säger Amund Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.
Av dem fem isbrytarna assisterar tre – Ale, Frej och Ymer – mestadels sjöfarten vid farlederna kring Umeå medan Atle används uppe i Bottenviken.
Det femte fartyget, Oden, befinner sig ännu på ett varv i Landskrona efter en reparation men är nu i princip klar och kommer att lämna skånskt vatten under fredagsdygnet.
– Det innebär att flottan snart är samlad igen, säger Amund Lindberg.
I takt med att isläggningen ökar ska isbrytarna enligt plan röra sig längre söderut. Frågan är dock hur det blir med isen om inte kylan ger sig till känna på allvar.
– Fortsätter det så här lär detta inte bli en av de vintrar där vi har flest assistanser, säger Amund Lindberg.