Isbrytaren Oden skickas till Nordpolen

Sjöfartsverkets största isbrytare, Oden, lämnar snart Sverige för en polarforskningsexpedition i Arktis.
–Det här är vår enda isbrytare som är tuff nog, säger Amund Lindberg vid Sjöfartsverket.

Isbrytaren Oden ska användas vid en polarexpedition. Arkivbild.

Isbrytaren Oden ska användas vid en polarexpedition. Arkivbild.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Sjöfart2023-03-24 20:21

I helgen lämnar 13 000 ton tunga Oden Luleå hamn för att medverka i en expedition via statliga Polarforskningssekretariatet, där isbrytaren ska fungera som forskningsplattform.

Expeditionen pågår från slutet av april, med mål att studera smältsäsongens inledning i Arktis och Norra ishavet på ett sätt som enligt Sjöfartsverket inte genomförts sedan 1990-talet. I expeditionen ingår 39 forskare, kopplade till universitet i tio länder.

Går allt som det ska är fartyget tillbaka i Sverige i slutet av juni.

– Vi går upp med Oden rätt tidigt eftersom forskarna vill få en bättre bild av startfasen för issmältningen. Hon ska mobilisera i Helsingborg och lämnar den hamnen i slutet av april för att förhoppningsvis vara tillbaka till midsommar, säger Amund Lindberg, affärsområdeschef för vintersjöfart på Sjöfartsverket.

Det är inte första gången som Oden skickas till polarområden. Under fem säsonger har isbrytaren använts i Antarktis och i augusti 2021 besökte Oden Nordpolen för tionde gången. Enligt Amund Lindberg är Oden den enda av Sjöfartsverkets isbrytare som lämpar sig för polarresor.

– De andra isbrytarna gör sig inte besvär i Arktis. De kan gå till Svalbard men inte till Nordpolen. Oden väger mycket mer och skrovet har fem centimeter högdensitetsstål som klarar den tjocka isen, säger han.

Expeditionen anordnas av statliga myndigheten Polarforskningssekretariatet, medan Sjöfartsverket lånar ut och ansvarar för isbrytaren med besättning.

Fakta: Isbrytaren Oden

Oden är den tyngsta av Sjöfartsverkets isbrytare, och med sina 13 000 ton väger fartyget nästan dubbelt så mycket som de andra isbrytarna.

Oden är bredare i fören än i aktern, vilket skiljer henne från många andra fartyg. Under isbrytning spolas stora mängder vatten från munstycken i fören för att smörja skrovet och spola undan is som bryts loss.

Isbrytaren har under åren anpassats för forskningsuppgifter och är i dag en viktig plattform för forskning i polarhaven.

Källa: Sjöfartsverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!