Isbrytarna rundar av mild och lugn säsong

Säsongens isbrytning följer trenden för de senaste åren med relativt få uppdrag.
–Det har varit en väldigt mild isvinter, säger driftoperatör Isabella Grönfeldt.

Isbrytaren Atle ligger för närvarande i beredskap i Luleå, medan Ale, Frej och Ymer är ute på insatser. Arkivbild.

Isbrytaren Atle ligger för närvarande i beredskap i Luleå, medan Ale, Frej och Ymer är ute på insatser. Arkivbild.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Sjöfart2023-04-28 21:28

Av Sjöfartsverkets fem statsisbrytare är just nu Ale, Frej och Ymer ute på insatser. Atle ligger standby i Luleå, medan bjässen Oden är på väg ut på en polarforskningsexpedition i Arktis.

De aktuella insatserna görs i Norra Kvarken samt i södra respektive norra Bottenviken.

Hittills den här säsongen har isbrytarna assisterat 592 fartyg. Det kan jämföras med totalt 694 fartyg säsongen 2021-2022 och 595 säsongen 2020-2021. Dessutom tillkommer ett mindre antal insatser utförda av inhyrda resurser.

– Isutbredningen har varit ganska låg. Säsongen klassas som mild. Det finns mild, normal och svår, säger Isabella Grönfeldt på isbrytarledningen.

Begränsad isbildning gör samtidigt ismassorna rörliga, vilket skapar svåra partier.

– Så det är klart att det har varit assistanser i alla fall, men inte så många som det skulle kunna vara. Det kom igång ganska sent med riktig vinter först från mars, säger Isabella Grönfeldt.

Isbrytarsäsongen brukar pågå in i maj.

Säsongen 2019-2020 är den period med lägst maximal isutbredning sedan år 1900. Då fick endast 125 fartyg hjälp av isbrytarna.

Fakta: Sjöfartsverkets isbrytare

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

I snitt trafikerar 3 500 fartyg Sverige under isbrytarledning varje år.

Till och från hamnarna i Bottenviken fraktas närmare tio miljoner ton varor per vinter vilket motsvarar ungefär en miljon lastbilar.

Sverige och Finland har sedan några år tillbaka ett mycket nära samarbete om isbrytningen, vilket kan innebära att det ibland är en finländsk isbrytare som assisterar trafiken till en svensk hamn och omvänt.

Källa: Sjöfartsverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!