Sjöfartsverkets fem isbrytare har delvis gått på sparlåga i vinter. Till följd av milt väder och en eftersläpande isläggning har högsäsongen för isbrytningen ännu inte kommit i gång.
Amund Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen, beskriver isläggningen i början av januari som "något under det normala".
– Det är ganska lite is just nu, och vi ser att sommarens varma väder gett en tydlig signal i vattentemperaturen, i form av varmare vatten. Det gör att vi får isen väldigt kustnära och att det blir mindre is ute till sjöss, säger han.
Hittills i vinter har i huvudsak Ale och Atle använts för isbrytning och assistans, medan de andra fartygen helt eller delvis varit förtöjda i väntan på kallare väderlek. Därtill är Oden på reparation, och väntas tas i drift tillsammans med Ymer senare i vinter.
Enligt Sjöfartsverket har vinterns isbrytning i huvudsak förlagts till Norrbottens kustområde – men kommer utökas söderut i takt med att isläggningen ökar.
Isbrytaren Frej har precis tagits i bruk för säsongen och är tänkt att assistera fartyg i norra Kvarken.