Nytändning för fyrar på Västkusten

Ett 20-tal fyrar byts ut längs farlederna på Västkusten. Soldrivna led-lampor och fyrkurar i plast ersätter de blinkande trotjänarna från krigstiden. Järnskär utanför Orust är en av de fyrar som får sig ett lyft.

Järnskär utanför Hälleviksstrand på Orust är en av ett 20-tal fyrar som moderniseras under sommaren längs Västkusten. Arbetet utförs av Sjöfartsverkets arbetsfartyg Fyrbjörn med besättning.

Järnskär utanför Hälleviksstrand på Orust är en av ett 20-tal fyrar som moderniseras under sommaren längs Västkusten. Arbetet utförs av Sjöfartsverkets arbetsfartyg Fyrbjörn med besättning.

Foto: ADAM IHSE / TT

Sjöfart2021-07-17 12:47

Det glittrar. Havet. En vit morgonrock bland klippor och sjöbodar, någon har tagit sitt första dopp för dagen.

Glassbutiken håller på att öppna. Och i Hälleviksstrands hamn på Orust väntar Bengt Österberg och Marie Österberg i båten för vidare färd till Järnskär.

Aluminiumbåten möter vågorna, som ibland kan gå höga här. Det kan svänga fort, vädrets lynne som speglas i havet.

Största utmaningen i projektet med att byta ut fyrarna är just vädret, enligt byggprojektledaren Jakob Olofsson på Sjöfartsverket.

– Osäkerheten i vädret. Det är utsatta förhållanden, säger han i vinden.

Efter en stund, efter några passager mellan öarna syns Järnskär. Skäret ser litet ut, eller lite...naket. Det är något som saknas. Själva fyren. Där den brukar stå siktas bara fundamentet med stängerna som sticker upp och väntar på sin mottagare, själva kuren.

Järnskär var en av alla de fyrplatser Jakob Olofsson, som också har ett förvaltaransvar för många av fyrarna längs Västkusten, ansåg behövde renoveras.

– - De här fyrarna, som vi byter nu, var jag och besiktigade för drygt ett år sedan och bestämde att de skulle bytas, säger han.

Från Kungsbacka till Grebbestad

Det rör sig om ett 20-tal fyrar som renoveras under sommaren längs Västkusten, från Hallands Svartskär utanför Kungsbacka till Djupskär utanför Grebbestad. Varje byte av fyr kostar ungefär en halv miljon kronor. Det blir en totalkostnad på cirka 10 miljoner kronor.

– Vi behöver sänka våra underhållskostnader på sikt. Det är en investering. Men det blir en besparing i längden, säger Jakob Olofsson.

På Sjöfartsverkets arbetsfartyg Fyrbjörn tar befälhavaren Johan Färnstrand emot.

– 36 meter, säger han om räckvidden på en av arbetsfartygets kranar som används i arbetet med moderniseringen av fyrar.

Bakom honom står Järnskärs gamla fyr, i gjutjärn och med rostfläckar.

Vattnet skvalpar under landgången mellan Fyrbjörn och skäret som är en populär landningsplats för fåglarna. Det märks. Några enstaka växter har också gjort sig hemmastadda. Annars är skäret litet och utgörs till största delen av just fyren. Åt sydväst syns Käringön.

På skäret jobbar besättningen i reflexvästar och hjälmar med att byta ut den gamla Järnskär mot en ny, mer miljömässig och mindre underhållskrävande variant där kuren är i kompositmaterial.

Ljuset dröjer

Nu är det dags för Fyrbjörn att göra det stora lyftet, själva fyrkuren ska på plats. Kranlinan surrar, kuren lyfts, högt, högt, upp mot himlen och möter en bländande sol. Nya Järnskär lämnar sedan båten och hänger nu över skäret, över fundamentet. Sakta, sakta, sänks kuren ner.

Ett stabilt dunk. Kuren har mött stängerna och fundamentet.

– Det är vackert alltså, säger Jakob Olofsson direkt efteråt.

Det kommer att dröja innan Järnskär lyser, den nya lyktan med solcellsdriven led-teknik kommer att installeras vid ett senare tillfälle.

– Det går inte att göra allt i ett svep, säger Jakob Olofsson.

Under arbetet med moderniseringen av fyrarna så kommer det därför att bli mörkare bland kobbar och skär under den tid som projektet pågår. Det är en risk, medger Jakob Olofsson som uppmanar till användning av sjökort och att läsa de nautiska varningar som har gått ut i samband med arbetet. Samtidigt så finns det fördelar med att göra det just nu, säger han.

– Det är bättre att göra det sommartid, det är ljusare, det är få timmar det är mörkt nu, jämfört med vintern.

– Men när hösten och mörkret kommer då vill vi att det ska vara klart.

Säkrare arbetsmiljö

Den nya typen av kur är också byggd på ett sådant sätt att inga stegar behövs för att putsa solceller eller serva lampan.

– Det är mycket säkrare. Arbetsmiljön för personalen har varit en viktig faktor till att byta ut fyrarna, säger Jakob Olofsson.

Ombord på Fyrbjörn hissas den mindre arbetsbåten ner i vattnet för transport tillbaka till Hälleviksstrand och Orust. Järnskär blir mindre och mindre i takt med det avstånd motorbåten skapar.

Ett sista vinkande mot lysande reflexvästar på Järnskär, som snart kommer att lysa själv med förnyad kraft.

Upplysningar om fyrar

Moderniseringen av fyrarna längs Västkusten sträcker sig från Hallands Svartskär utanför Kungsbacka till Djupskär utanför Grebbestad.

Det finns olika modeller av fyrar i renoveringsarbetet, Järnskär är ett exempel på fyrkur. En annan modell är fackverksmast som är en stålkonstruktion, och en tredje en piedestal, även kallad pinne.

Ett fyrbyte kostar en halv miljon kronor. Kostnaden kan variera, till exempel om en helikopter behövs i arbetet med att lyfta fyren.

Totalt kostar moderniseringen cirka 10 miljoner kronor.

I väntan på framtidens öde transporteras de gamla fyrarna till Sjöfartsverkets lokaler i Norrköping.

Källa: Sjöfartsverket


Platser som påverkas av arbetet

Följande fyrar och kummel kommer att påverkas av arbetet:

Hallands Svartskär, Kungen, Södra Syster, Djupskär, Bråtö, Gravarne Nedre, Lyr, Råö Övre, Råö Nedre, Järnskär, Käringö Kummel, Oxskär, Porsnäsudde, Lilla Köttö, Södra Meholm, Breviksudde Övre, Koljebergskil Nedre, Strömholmen, Vinterholmen, Stenskärsrännan, Otterholmen, Fisketången Östra samt Fisketången Västra.

En kummel är ett fast sjömärke på land, oftast i sten och med en stång och tecken på toppen.

Källa: Sjöfartsverket och Svenska Fyrsällskapet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!