Fyra av Sveriges fem statsisbrytare har varit i tjänst under säsongen. Atle, Frej och Ymer assisterar för närvarande i Bottenviken medan Ale i nuläget hålls standby.
Men de omkring 170 personer som jobbar med isbrytning i Sverige har haft lite att göra hittills.
– Det är extremt milt faktiskt. Vi har relativt höga temperatur kombinerat med väldigt mycket vind. Det ger inget istäcke av någon storlek, förklarar Amund Lindberg.
Den femte och största isbrytaren, Oden, ligger vid kaj i Luleå och väntar fortfarande på att sättas i drift. Men det kommer den att göra, eftersom Sjöfartsverket vill ge samtliga isbrytare och besättningar arbete under säsongen.
Sverige samarbetar med andra Östersjöländer om isbrytningen. För svensk del har man inte behövt ta hjälp, men för två veckor sedan fick Finland assistans.
– Ale säkrade den för regionen viktiga tvärstrafiken mellan Vasa och Umeå, säger Lindberg.
Den tyngsta perioden för isbrytarna ligger framöver, i mars.
– Jag tillåter mig att säga att vi hoppas på is i mars, säger Amund Lindberg.