En mild och något längre höst bidrog till att isen i norra Bottenviken och längs kusterna lade sig senare än vanligt.
"Utan statsisbrytarna skulle hamnarna i Bottenviken tvingas hålla stängt i 130 dagar om året, oftast fler, vilket skulle få stora negativa konsekvenser för industrin och samhället i stort", säger Amund Lindberg, driftledare vid Sjöfartsverkets isbrytarledning, i ett pressmeddelande.
Livet för Sjöfartsverkets fem isbrytare Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer börjar annars lida mot sitt slut. Tre av fartygen byggdes på 1970-talet och planer finns på att byta ut dem.
I somras fick Sjöfartsverket klartecken av regeringen att beställa två nya isbrytare för en kostnad på drygt tre miljarder kronor.
De nya, moderna ersättarna ska klara att bryta en 32 meter bred isränna, i stället för dagens 24, och drivas fossilfritt. I bästa fall kan den första nya isbrytaren vara i drift 2027, enligt Sjöfartsverket.