Säsongens första is har brutits

Årets isbrytningssäsong är i gång. Sjöfartsverkets minsting, Ale, fick äran att lämna Luleå hamn och ta sig ut på vinterns första arbetspass.

Isbrytaren Atle vid kaj i Luleå. Arkivbild.

Isbrytaren Atle vid kaj i Luleå. Arkivbild.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Sjöfart2022-12-22 20:45

En mild och något längre höst bidrog till att isen i norra Bottenviken och längs kusterna lade sig senare än vanligt.

"Utan statsisbrytarna skulle hamnarna i Bottenviken tvingas hålla stängt i 130 dagar om året, oftast fler, vilket skulle få stora negativa konsekvenser för industrin och samhället i stort", säger Amund Lindberg, driftledare vid Sjöfartsverkets isbrytarledning, i ett pressmeddelande.

Livet för Sjöfartsverkets fem isbrytare Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer börjar annars lida mot sitt slut. Tre av fartygen byggdes på 1970-talet och planer finns på att byta ut dem.

I somras fick Sjöfartsverket klartecken av regeringen att beställa två nya isbrytare för en kostnad på drygt tre miljarder kronor.

De nya, moderna ersättarna ska klara att bryta en 32 meter bred isränna, i stället för dagens 24, och drivas fossilfritt. I bästa fall kan den första nya isbrytaren vara i drift 2027, enligt Sjöfartsverket.

Fakta: Fem isbrytare

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

I snitt trafikerar 3 500 fartyg Sverige under isbrytarledning varje år

Till och från hamnarna i Bottenviken fraktas närmare 10 miljoner ton per vinter vilket motsvarar 1 miljon lastbilar.

Sverige och Finland har sedan några år tillbaka ett mycket nära samarbete om isbrytningen, vilket kan innebära att det ibland är en finländsk isbrytare som assisterar trafiken till en svensk hamn och omvänt.

Källa: Sjöfartsverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!