Glappet drabbar ungdomar i åldern 13–15 år. Ett förslag till lösning har tagits fram av företaget som driver 1177, men det kommer att ta flera år innan den kan genomföras, rapporterar P4 Malmöhus.
Vårdnadshavare kommer bara åt sina barns tjänster på 1177.se fram till dess att barnen är 13 år. Men barnen själva kommer inte åt sina journaler förrän de fyllt 16 år, och tjänsten Läkemedelskollen är inte åtkomlig förrän man fyllt 18 år.
Det kommun- och regionägda bolaget Inera, som driver 1177, föreslår att föräldrar ska kunna boka tider för sina barn digitalt fram till dess att de blir myndiga. Samtidigt föreslås att barn och föräldrar får tillgång till journal och e-tjänster fram till dess att barnen fyller 15 år.
Vissa uppgifter, som kan vara integritetskänsliga, ska dock fortsatt kunna vara dolda för föräldrarna, enligt förslaget, som regionerna nu ska ta ställning till.
Sofie Zetterström, affärsområdeschef på Inera, säger till radion att det kommer att dröja länge, uppskattningsvis tre år, innan problemen är åtgärdade.