Det har varit svårt för grundskolorna att följa de nya skärpta rekommendationerna som har införts på grund av den ökade smittspridningen, anser högstadieläraren Carina Byström på Bäckahagens skola i södra Stockholm:
– Även om man vill så kan man inte det. Det finns inte salar och det finns inte heller tillräckligt med personal. Det var det som var det svåra i höstas. När lärare blev sjuka fick vi vikariera för varandra. Vi är slutkörda nu. Det känns otryggt att komma till jobbet när den här omfattande smittspridningen finns.
Väl förberedda
Landets högstadieskolor får nu möjlighet att bedriva fjärr- eller distansundervisning om det behövs för att undvika trängsel i skolan och i kollektivtrafiken. Det meddelade utbildningsminister Anna Ekström (S) på en pressträff under torsdagen. Carina Byström välkomnar beskedet:
– Vi är väl förberedda att gå över till distansundervisning. Jag tror att majoriteten av lärarna välkomnar det som läget är nu. Även om alla så klart har elevens bästa i åtanke.
På Högsätra skola på Lidingö utanför Stockholm gick man en tid före jul över till distansundervisning. Och enligt Petter Ortler, som går i nionde klass, kan undervisningsformen också innebära en utmaning för eleverna.
– Man hamnar i sin egen bubbla och när man är på sitt rum hela tiden så känns det aldrig som att man får någon rast. Dessutom går man miste om den sociala biten, att få träffa sina klasskamrater och prata om vad man har lärt sig mellan lektionerna, säger han och fortsätter:
– Det tar på energin. En dag på distans känns mycket längre än en dag i skolan.
Ansvar läggs på huvudmännen
Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet, framhåller att möjligheten till distansundervisning är bra. Samtidigt ser hon att ett stort ansvar läggs på huvudmännen. Det gäller att säkerställa att lärarna slipper undervisning både i klassrum och på distans samtidigt:
– Av erfarenhet vet vi att det innebär en enorm belastning. Det innebär också att varken de som är på plats eller de som är på distans får en vettig undervisning. Det här behöver skötas ansvarsfullt och riskbedömas så att man inte kör slut på de få lärare som är friska.
Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas riksförbund är också positiv till beskedet:
– Vi har tidigare efterlyst särskilda riktlinjer när det gäller högstadiet. Så det är välkommet att man nu ger möjligheten till att delvis gå över till distans på de ställen där man ser att det inte går att följa de rekommendationer som finns, säger hon.
Riskbedömningar
Enligt Åsa Fahlén är det nu viktigare än någonsin att man genomför riskbedömningar av skolorna vad gäller bland annat ventilation och utrymme i klassrummen för att på alla sätt undvika smittspridning.
– Lärarna vill att skolan ska vara öppen – så alla möjligheter som finns för att inte tvingas stänga ned helt och hållet är välkomna. Men det är jätteviktigt att man gör riskbedömningar – och kan man inte sätta in åtgärder kan man i stället sätta in distansundervisning.
"Finns en oro"
Eva Norman Persson, som undervisar i åttonde klass på Värner Rydénskolan i Malmö, berättar att hon just har fått besked om att skolan ska övergå till distansundervisning från och med måndag – och att hon känner en viss oro inför uppdraget.
– För de elever som går i sjuan kan det vara svårt med självdisciplinen. Så det finns en oro kring hur eleverna ska klara det här – och kring hur vi ska kunna ha en bra kommunikation med dem.
Men trots utmaningarna säger Eva Norman Persson att hon har full förståelse för beslutet.
– Läget i sjukvården är så otroligt ansträngt i Skåne – så visst måste även vi i skolan vidta åtgärder.